Communiqué de presse: le nombre de faillites a baissé de 8,2%
Terug naar overzicht
blog

Marketing 2016: de 10 eindconclusies van Thorsten Strauss

Wat brengt 2016 voor de Belgische marketingwereld? Deze blogpost is het achtste en laatste deel van de reeks ‘Marketing 2016’, waarin enkele opvallende conclusies belicht worden uit de studie ‘Marketing 2016: Trends and evolutions’ van Graydon, Antwerp Management School en STIMA. Thorsten Strauss, marketingdirecteur bij AMS, maakt de balans op in 10 eindconclusies.

Tools en methodes

1.  Er is een opvallende kloof tussen de tools die marketeers het meest gebruiken en de tools die ze zelf als meest effectief ervaren. Een opvallende conclusie, aangezien we het omgekeerde verwachten.

2.  Die paradox wordt echter verklaard als we de verwachte budgetverschuivingen bekijken: die correleren wél duidelijk met de tools en tactieken die marketeers belangrijk achten voor de toekomst.

3.  Iedereen is ambitieus als het aankomt op big data. De marketeers die vandaag al focussen op big data worden gepercipieerd als betere teamspelers.

4.  Website analyse tools, adword optimiser, SEO tools, media planning tools en e-mailplanning tools zijn de favoriete hulpmethodes in de digitale marketingstrategieën van de Belgische marketeers.

Budgetten

5. Marketeers die zichzelf hoog inschatten op vlak van analytische vaardigheden, hebben positievere verwachtingen omtrent de toekomstige marketingbudgetten. Deze conclusie onderstreept het groeiende belang van analytische bekwaamheid van marketingafdelingen. Wie analytisch sterk staat, toont immers meer vertrouwen dat investeringen een stevige return opleveren.

6.  In dezelfde lijn, maar minder verrassend: teams die gepercipieerd worden als sterk presterend, verwachten ook hogere budgetstijgingen.

Prestaties en vaardigheden

7.  Analytische vaardigheden hangen sterk samen met gepercipieerde marketingprestaties. Je zou natuurlijk kunnen besluiten dat sterk presterende teams analytisch meer bekwaam zijn, maar Thorsten Strauss gelooft sterk in het omgekeerde: het zijn juist de analytische vaardigheden die leiden tot goede prestaties.

8.  Die stelling wordt bevestigd door het feit dat noch teamwerk, noch communicatievaardigheden een correlatie tonen met gepercipieerde marketingprestaties.

9.  Hoewel marketeers zichzelf hoge scores toekennen op vlak van ‘softe’ skills als empathie en communicatie, schatten ze hun analytische vaardigheden gevoelig lager in dan niet-marketeers.

10.  Diezelfde niet-marketeers schatten de prestaties en effecten van marketing hoger in als ze geïnteresseerd zijn in het thema. Daaruit kunnen we concluderen dat marketeers werk moeten maken van interne communicatie, zodat andere departementen de werkwijze en het belang van marketing beter zouden begrijpen. Een beter inzicht leidt immers tot hogere marketingbudgetten.

Download het volledige onderzoek met alle cijfers en grafieken hier.

Gelijkaardige publicaties