Marketing 2016: Big Data nog niet ingeburgerd
Terug naar overzicht
blog

Marketing 2016: Big Data nog niet ingeburgerd

Hoewel big data een hot topic is in ondernemerskringen, blijkt de term nog lang niet ingeburgerd onder Belgische marketeers. Daardoor blijft het potentieel grotendeels onbenut. Nochtans zijn marketeers het wel roerend eens over het belang van big data in de toekomst.

Om te peilen naar de belangrijkste trends en evoluties in marketing, organiseerden Graydon, Antwerp Management School en de vakvereniging STIMA een grootschalige enquête bij 750 marketeers uit verschillende Belgische bedrijven. Een van de meest opvallende resultaten, is de beperkte kennis van de mogelijkheden van big data.

Definitie big data

Minder dan de helft van de ondervraagde marketeers kent de definitie van big data. Slechts één op tien zegt te weten hoe optimaal voordeel uit big data te halen.

38 procent van de ondervraagden zegt wel al van big data gehoord te hebben, maar eigenlijk niet echt te weten waar het eigenlijk om draait. 6 procent heeft zelfs nog nooit van de term gehoord.

 

Marketing2016_3.png

Opmerkelijke resultaten, aangezien verschillende studies reeds hebben aangetoond dat bedrijven die inzichten uit big data halen, financieel gezonder zijn.

Positieve signalen

Hoewel de resultaten op het eerste zicht weinig opbeurend zijn, bevatten ze wel enkele positieve signalen. Zo zijn de marketeers zich bewust van het feit dat ze het potentieel van big data nog grotendeels onbenut laten.

Van de ondervraagden die de betekenis van big data begrijpen, geeft ruim 80 procent aan dat ze verwachten dat big data in de komende drie jaar belangrijk wordt voor het succes van hun bedrijf. 46 procent zegt zelfs ‘extreem belangrijk’.

Intern boven extern

Opvallend is ook het antwoord op de vraag wie het big data-verhaal moet trekken in een organisatie. Hoewel de early adopters en enthousiastelingen vaak pleiten voor een nieuw departement, externe afdeling of zelfs een aparte chief data officer, meent de helft van de ondervraagden dat bestaande, interne diensten hier beter voor geplaatst zijn.

Deze blogpost is het derde deel van de reeks ‘Marketing 2016’, waarin enkele opvallende conclusies belicht worden uit de studie ‘Marketing 2016: Trends and evolutions’ van Graydon, Antwerp Management School en STIMA.

Marketing 2016: Trends and evolutions

Gelijkaardige publicaties