Artikel
Geschreven door Jens Verboven
Posted on 06/05/2019

Leasingsector rekent af met traditioneel denken

271 keer gelezen

Geen enkele onderneming mag de technologische trends en ontwikkelingen vandaag uit het oog verliezen. De digitale transformatie is ondertussen volop aan de gang in de leasingsector, maar de branche kijkt onder andere ook uit naar het toenemend belang van elektrische wagens.

LeasePlan is wereldwijd in 32 landen actief in de leasingsector voor motorvoertuigen. ‘De Belgische afdeling heeft de omvang van een kloeke kmo’, zegt Bart Claes, Director SME & Private Lease bij LeasePlan. ‘We hebben hier 240 mensen in dienst op een totaal van 7.000 werknemers wereldwijd. In die zin is LeasePlan een multinational, wat niet wegneemt dat heel veel zaken vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam ontwikkeld worden.’

Onder impuls van de technologische ontwikkelingen heeft LeasePlan de voorbije jaren sterk ingezet op de digitale transformatie. ‘Het was voor ons in de eerste plaats belangrijk dat de fundamenten solide zouden zijn. Nu kunnen we onderzoeken in hoeverre predictive analytics, artificial intelligence of machine learning een meerwaarde zijn voor ons en hoe we dit alles kunnen implementeren. De klassieke portalen hebben in mijn ogen immers hun beste tijd gehad.’

Elektrische auto’s

‘Dat traditionele denken gaat er stilletjes aan uit. Tal van nieuwe trends en ontwikkelingen zorgen voor een absolute schokgolf in de sector. Neem het voorbeeld van de elektrische wagens. Aanvankelijk werd de buzz rond Tesla met zijn elektrische wagens weggewuifd. Het fenomeen werd geminimaliseerd en zou van voorbijgaande aard zijn. Tesla is zwaar verlieslatend, maar het zal niet verdwijnen. Of beter gezegd: elektrisch rijden zal niet verdwijnen. Stel dat Tesla instort, dan staan andere spelers klaar om dat gat op te vullen.’

Bart Claes verwijst in dat kader ook  naar het hoge aantal nieuwe spelers die op de Aziatische markt van elektrisch rijden opduiken.

‘Het autosalon van Taiwan was vergeven van constructeurs van elektrische wagens waar we nog nooit van gehoord hebben. We kunnen maar beter wennen aan hun aanwezigheid, want zij hebben een aantal belangrijke troeven in handen. Ze hebben de grote voorraden aan grondstoffen voor batterijen, maar ze beschikken daarnaast ook over de productiecapaciteit, de schaalbaarheid … én de mensen. Want overal kopen die nieuwe constructeurs topingenieurs weg. Wie vandaag tweede of derde ingenieur is bij een autoconstructeur en zo’n kans krijgt, die twijfelt niet. Zij verhuizen met het hele gezin naar Azië.’

‘Die Aziatische spelers zijn vaak kleine start-ups. Ze brengen voor 35.000 dollar een elektrische wagen op de markt, die een autonomie heeft van 500 à 600 km. De Aziaten gaan straks de markt overheersen met een buitengewone low cost-structuur', zegt Bart Claes. ‘Zij sleuren bovendien geen tachtig of honderd jaar voorgeschiedenis mee, die hen dicteert om dealers tevreden te houden. Ze hebben geen paleizen vol auto’s te bekostigen, geen massa mensen in dienst te houden.’

‘In België hebben ze straks drie hubs waar je twee modellen kunt bekijken en een computer om mee te bestellen. Aan kortingen doen zijn niet mee, want hun productie is er te kleinschalig voor. Maar wie desondanks de wagen nog steeds wil, mag hem kopen. Zo eenvoudig is het.’

Tesla

Voor nog een andere, veelzeggende trend verwijst Bart Claes naar Tesla.

‘Twee jaar geleden kon iedereen het Model 3 bestellen. In dat geval moest u wel meteen 1.000 dollar op tafel leggen. Wel, Tesla haalde op 24 uur tijd een bedrag van 400.000.000 dollar op. En dat voor een bedrijf dat in de ogen van de buitenwereld flirt met het faillissement. Maar eigenlijk is het niets anders geweest dan een grootschalig marktonderzoek voor Tesla. De andere constructeurs keken met lede ogen aan, maar het was ook voor hen duidelijk dat de markt klaar is om elektrisch te gaan. Audi brengt straks de e-Tron op de markt en volgt dezelfde procedure. Wie hem wil, mag nu al 2.000 euro overschrijven. Dàt is de richting waar de sector naartoe gaat.’