Artikel
Geschreven door Sven Persoone
Posted on 09/01/2014

Kmo’s denken weer meer na over groeien

35 keer gelezen

Nu de economie zich langzaam herstelt, denken kmo’s weer meer aan groeien. Toch stellen ze zich ook de vraag of ze daarvoor de juiste mensen in dienst hebben. Dat blijkt uit het 'Road to Growth' rapport, een onderzoek uitgevoerd door ABN Amro Commercial Finance in het Verenigd Koninkrijk. Bij de studie werden bedrijven ondervraagd over hun strategieën inzake risicobeheer en personeel.

Meer dan twee derde van de benaderde bedrijven heeft ambitieuze groeiplannen voor de komende twee jaar. Toch gelooft slechts een kleine meerderheid dat ze het juiste team hebben om hun zakelijke doelstellingen te verwezenlijken.

Tot voor kort zorgde de slabakkende economie en de beperkte toegang tot financiering voor aarzelende ondernemers. 55% van de belangrijkste beslissingsnemers gaven toe dat ze nieuwe strategische zetten hebben uitgesteld. Maar bijna zes op de tien bestuderen hun kansen nu grondiger dan in dezelfde periode vorig jaar.

Optimisme en vertrouwen

Het is een geruststelling dat bedrijven weer nieuwe ideeën hebben en met verschillende strategieën bezig zijn. Er is optimisme wat groei betreft, al wordt dat voorlopig nog getemperd door voorzichtigheid. Bijna een kwart van de ondervraagden gelooft dat de verschillende prioriteiten van de beleidsvoerders de firma remmen. 31% is overigens van mening dat hun prioriteitenlijst niet overeenkomt met die van hun collega's.

Dat kmo's met vernieuwd zelfvertrouwen nieuwe stappen willen zetten, is goed nieuws. Toch moeten ze werk maken van de juiste mensen op de juiste plaats om hun ambitie om te zetten in economische realiteit. Er zijn goede besluitvormers nodig om met vertrouwen zakelijke beslissingen te kunnen nemen en groei een kans te geven. Maar zonder geloof in de volgende stap vooruit, zal die stap nooit genomen worden.

Denkt u – meer dan in het recente verleden – grondiger na over uw groeikansen?