Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Kennis en inzicht via data verhoogt uw bedrijfswaarde

Elke dag creëren we wereldwijd zon 2,5 triljoen bytes aan data. Die hoeveelheid aan informatie betekent een uitgelezen kans om meer inzicht te krijgen in klanten en om uw dienstverlening beter en efficiënter in te delen. Toch weten organisaties nog niet goed waarom ze die kans moeten grijpen. Hoe kan kennis en inzicht waarde toevoegen aan een organisatie?

Het belang van goede datakwaliteit

Om relevante inzichten te verkrijgen, is de kwaliteit van uw gegevens essentieel. Up-to-date gegevens zijn in veel bedrijven echter geen evidentie. Bedrijven weten soms niet eens wie een klant daadwerkelijk is. Daarmee lopen bedrijven enerzijds het risico op een boete of sanctie van een toezichthoudende instantie omdat ze de Customer Due Diligence (CDD)-verplichtingen niet nakomen. Anderzijds missen ze ook een uitgelezen kans om meer kennis te verkrijgen over hun klanten. En dat is zonde. Want achterhalen wie uw cliënten zijn is niet alleen wettelijk verplicht, het kan ook interessante inzichten opleveren voor uw business.

Meer kennis, gerichtere aanpak

Steeds meer organisaties beseffen langzaam maar zeker dat ze met de enorme hoeveelheden data goud in handen hebben. Toch kunnen bedrijven met een goede data-analyse nóg meer voordeel realiseren. Denk bijvoorbeeld aan een offertetraject. Vraag in een vroeg stadium kredietinformatie op van een potentiële zakelijke relatie. Zo kunt u de zaken anders aanpakken als blijkt dat de tegenpartij op het randje van een faillissement staat. Of u vermijdt dat u tijd en energie verspilt, zonder uitzicht op enig resultaat.

Meer kennis, betere service

U kunt ook uw dienstverlening beter inrichten wanneer u weet hoe uw klanten zich ontwikkelen. Stel dat een analyse van het klantenbestand van een bank aantoont dat eenmanszaken na verloop van tijd overstappen naar een bvba-structuur. Dan leert de bank dat deze klanten eigenlijk behoefte hebben aan een andere dienst. De bank zou kunnen besluiten om bestaande eenmanszaken op de hoogte te brengen van de voordelen. Ook intern kan de bank deze kennis benutten voor de ontwikkeling van nieuwe diensten.

Of hoe kennis en inzicht de waarde van uw bedrijf verhoogt.

Gelijkaardige publicaties