Artikel
Geschreven door Sven Persoone
Posted on 12/12/2018

Inzet van data breekt door in alle sectoren

158 keer gelezen

Tenzij u van een andere planeet komt, heeft u  ondertussen begrepen dat data ‘the next big thing’ zijn. Iedereen heeft het er ondertussen over. Sommigen beweren zelfs dat de analyse en de inzet van data de grootste ontwikkeling is sinds de doorbraak van het internet. De big data-industrie zal in de toekomst in ieder geval aan de basis liggen van tal van nieuwe technologische realisaties.

Wereldwijd gebruiken mensen vandaag smartphones, laptops en computers. Daardoor kunnen bedrijven enorme hoeveelheden gegevens verzamelen en opslaan. De zogenaamde big data. Vaak is het een uitdaging om die big data om te zetten naar nuttige inzichten, maar het belang hiervan zal blijven toenemen. De inzichten zullen de sleutel zijn om een concurrentievoordeel en andere successen te realiseren. De mogelijkheid om persoonlijke gegevens van consumenten te combineren met informatie die bezoekers online achterlaten, zoals op blogs en sociale media, betekent dat bedrijven de behoeften van hun klanten veel beter zullen kunnen begrijpen. Ja, het gaat zover dat bedrijven zullen voorspellen wat hun klanten in de toekomst zullen kopen.

Personalisatie

De impact van big data blijft niet alleen beperkt tot online aankopen. Het kan ook worden gebruikt in fysieke winkels. Denk maar aan loyaliteitsprogramma’s waarbij u verschillende gegevens over de voorkeuren en het koopgedrag van uw klanten kunt verzamelen. Met deze informatie kan het bedrijf vervolgens gepersonaliseerde advertenties naar klanten sturen en kortingen geven die specifiek aansluiten bij de smaak van elke individuele klant. Het niveau van personalisatie zal alleen maar groeien naarmate de tijd vordert en de technologische ontwikkelingen elkaar opvolgen.

Netflix & Spotify

Bedrijfsmodellen zoals Netflix en Spotify zijn succesverhalen, die in grote mate gekoppeld zijn aan data. Ze blijven groeien omdat ze, op basis van inzichten uit big data, perfect aan de behoeften van hun klanten kunnen blijven voldoen. Ze danken hun sterkte aan het feit dat ze rekening houden met de mening van hun klanten. Omdat ze rekening houden met wat hun klanten willen zien of horen. Ze gebruiken gegevens over het kijk- en luistergedrag om hun diensten verder te personaliseren. Netflix identificeert de meest populaire genres, series en acteurs. In sommige gevallen voegt het deze aspecten zelfs samen om er een eigen serie of film van te maken. Het doet voorstellen en geeft aan wat de kijker waarschijnlijk leuk zal vinden om naar te kijken. Spotify doet hetzelfde met luistergedrag en stelt nummers voor die wellicht in de smaak zullen vallen. Enkel en alleen door gebruik te maken van big data.

Big data in alle sectoren

Big data doet vandaag zowat overal zijn intrede. Data worden gebruikt om openbare diensten zoals wetshandhaving en gezondheidsdiensten te helpen. Big data helpen de politie om te voorspellen waar misdaden zich het meest waarschijnlijk zullen voordoen. Het zorgt ervoor dat middelen efficiënter ingezet kunnen worden. De zorgwereld gebruikt big data om medische dossiers te digitaliseren. Het vertelt medische professionals of een behandeling voor een specifieke aandoening in het verleden ook effectief is geweest.

Er zijn vandaag ook heel wat apps op de markt die gerelateerd zijn aan gezondheid en die gebruikmaken van big data. Denk maar aan apps die dagelijks het slaappatroon, de hartslag en de stappen in kaart brengen. Bij DNA-testen worden zelfs big data gebruikt om te voorspellen of een individu genetisch bepaald gedrag zal vertonen in specifieke omstandigheden.

Concurrentievoordeel

Het is duidelijk dat big data ondertussen een belangrijke rol beginnen te spelen in ons dagelijks leven. De mogelijkheden zijn onbegrensd en de impact zal alleen maar blijven groeien. Bedrijven die geen gebruik maken van de big data die ze ter beschikking hebben, zullen achterblijven tegenover hun concurrenten die er wel effectief gebruik van maken. Want die bedrijven gaan ervoor zorgen dat ze hun klanten precies bieden wat ze willen en wanneer ze dat willen.

Lees ook:

Het handboek voor data-driven marketing