Artikel
Geschreven door Sven Persoone
Posted on 04/12/2019

Internationaal ondernemen: waarom wel en waarom niet?

233 keer gelezen

Wist u dat Vlaanderen een echte exportregio is? In 2018 voerden we vanuit onze regio € 328 miljard aan goederen en diensten uit en dat cijfer blijft stijgen. Toch durven nog veel ondernemers de grens niet over te steken. Angst voor slechte betalers, administratief gedoe en cultuurverschillen houden hen tegen. Met de juiste ondersteuning beperkt u nochtans de grootste risico’s en heeft u alleen maar goede redenen om te exporteren.

5 angsten van de internationale ondernemer

Internationale export doet uw bedrijf groeien. Maar het is niet zonder risico’s. Vijf belangrijke elementen houden veel bedrijfsleiders op Belgische bodem. Pakt u die risico’s echter doordacht aan, dan ligt de wereld aan uw voeten.

1 | “Word ik wel betaald voor mijn geleverde producten of diensten?”

Zelfs in eigen land vraagt het vaak een serieuze inspanning om facturen op tijd te incasseren. Bij buitenlandse klanten wordt dit er niet gemakkelijker op. Door de afstand is het traditionele proces van herinneringen, telefoontjes en incassobureaus, allerminst een garantie op succes.

Lees ook:

3 manieren om u te beschermen tegen Europese wanbetalers

Daarnaast ben je als ondernemer soms (terecht) bang voor corruptie, fraude en bedrog. Landen als Rusland en China hebben dan wel een eigen corruptiewetgeving, ondernemen blijft er vaak nog een risico.

2 | “Ik ben onzeker over de groeicijfers van het afzetland.”

De groeicijfers van de Belgische economie zijn ontgoochelend, met een prognose van 1,2% groei voor 2019. Niet moeilijk dat we jaloers kijken naar exponentieel groeiende economieën als Dubai, de BRIC- (Brazilië, Rusland, India en China) en MINT-landen (Mexico, Indonesië, Nigeria en Turkije). Al is de euforie in veel van die landen ondertussen ook al flink getemperd.

Dus voor u halsoverkop met die landen in zee gaat, moet u beseffen dat die groeicijfers niet altijd betrouwbaar zijn en dat ze kunnen stagneren of vertragen. Een grondig onderzoek vooraf is cruciaal.

3 | “Ik spreek de taal niet en begrijp weinig van de lokale cultuur en wetgeving.”

Tijdens het zakendoen met Franse of Nederlandse klanten botst u al op cultuurverschillen, zoals langere betaaltermijnen of andere taalnuances. Hoe verder weg, hoe ingrijpender die verschillen. Taalbarrières, vreemde munten en eigenaardige gewoontes veroorzaken heel wat problemen.

Die verschillen in zakencultuur – vooral met klanten uit Azië, Afrika of Zuid-Amerika – kunnen erg overweldigend zijn. Ondersteuning door lokale experts is dan ook onmisbaar. 

In China neemt u bijvoorbeeld een visitekaartje aan met beide handen en behandelt u het met het meeste respect. U mag er niet op noteren of het laten slingeren na een gesprek. Bovendien vrezen Chinese bedrijfsleiders gezichtsverlies boven alles. Dat kan dus stevige onderhandelingen veroorzaken.

4 | “Kan ik mijn buitenlandse klanten wel écht kennen?”

Op lokaal vlak hebt u vaak een persoonlijke band met uw klanten. Ook leveranciers springen geregeld eens binnen. Maar hoe vaak spreekt u uw buitenlandse klanten face-to-face? Hoe groter de afstand, hoe moeilijker het wordt om een betrouwbaar beeld te krijgen van uw partner. Plaatselijke meetings met klanten en prospecten zijn kostelijk, maar een broodnodig onderdeel van internationaal ondernemen. U leert zo de mensen achter de organisaties kennen.

Om écht te weten wat er achter de schermen en hoe het met de kredietwaardigheid gesteld is van buitenlandse bedrijven, volstaat een gesprek ter plaatse niet. Daarvoor kunt u terecht bij een gespecialiseerde partner zoals Graydon.

5 | “Het is te moeilijk om correcte bedrijfsinformatie te vinden.”

In België zijn we verwend. Toch zeker wat de beschikbaarheid van informatie betreft. Alle gegevens over een bedrijf zijn gekoppeld aan een uniek ondernemingsnummer, wat meteen het btw-nummer is. In Nederland kan één btw-nummer al aan meerdere juridische entiteiten worden toegekend. En zo heeft elk land zijn eigen kenmerken, regels en wetten.

Btw-nummers zijn in andere Europese landen moeilijk terug te vinden, zelfs in bedrijfsrapporten. Vond u toch een nummer? Dan kunt u de geldigheid daarvan verifiëren in het VIES-systeem – het Europese systeem voor de uitwisseling van btw-informatie.

Maar u heeft meer nodig om berekende risico’s te kunnen nemen. Gelukkig zijn er specialisten zoals Graydon, dat u kan helpen bij het onderzoek naar de kredietwaardigheid van internationale partners in meer dan 200 landen.

5 redenen om toch te exporteren

Ondanks deze risico’s zijn er heel wat goede redenen om te exporteren:

  • Organisaties die exporteren kennen een sterkere groei dan ondernemingen die dat niet doen. Lees de cijfers van de Exportbarometer van Flanders Investment & Trade er maar op na. Exporteren loont.
  • De Belgische of Vlaamse afzetmarkt is te krap om uw productiecapaciteit ten volle te benutten. Uw onderzoeks- en ontwikkelingskosten zijn bovendien te hoog voor kleine productiehoeveelheden. Tijd om uit te breiden dus.
  • De lokale concurrentie is soms bikkelhard. In het buitenland zijn er mogelijk minder spelers met uw specialisatie.
  • De Belgische economie groeit traag. Internationaal ondernemen maakt uw bedrijf minder afhankelijk van de lokale markt.
  • Een vraag of behoefte van een buitenlandse klant is wat de meeste bedrijven over de internationale streep trekt.

Graydon International Business helpt u veilig exporteren

  • Graydon International Business biedt actuele en correcte zakelijke informatie over bedrijven in meer dan 200 landen. Zo weet u altijd met wie u te maken heeft.
  • Graydon werkt met de beste partners op de lokale markt voor kwalitatieve inlichtingen over uw nieuwe of bestaande handelspartners.
  • Onze ervaren analisten zorgen voor een uitstekende klantenservice.
  • Via het geavanceerde online platform Graydon Insights kunt u 24 per dag, 7 dagen per week terecht bij Graydon International Business. U downloadt er uitgebreide internationale bedrijfsinformatie of vraagt er uitvoerige onderzoeken aan.
  • Internationale bedrijfsrapporten zijn verkrijgbaar via abonnement of op éénmalige basis.

Log nu in op de groei van uw bedrijf met Graydon International Business

Lees ook: 10 tips om te exporteren met een minimum aan risico

En download de checklist:

Veilig internationaal ondernemen