Hoe kunnen kmo’s hun kredietrating verbeteren?
Terug naar overzicht
blog

Ik ga op reis en ik neem mee… plannen

Uren hebben mijn kinderen in de auto het spel ‘Ik ga op reis en ik neem mee…’ gespeeld. Ideaal om hen bezig te houden en de vraag “Is het nog ver?” te vermijden. Aanvankelijk ging het heel stroef. Na 5 voorwerpen was er altijd wel één die het niet meer wist en dan begon de ruzie.

Ik heb mijn jongens toen 2 zaken geleerd.

Het eerste was om de voorwerpen te groeperen in categorieën. Uiteraard kwam eerst het speelgoed, dan de attributen (tent, luchtmatras…) en daarna pas de (in hun ogen minder interessante) kleding. Het groeperen werkte wonderwel, vooral bij de zaken die ze ook echt graag mee op reis zouden willen nemen. Daarna leerde ik ze de regel van drie: wanneer je dingen per drie groepeert, onthoud je ze gemakkelijker. De marketeers van deze wereld hebben dat allemaal heel goed begrepen.

Ze leerden al spelenderwijze dat structuur helpt om zaken verwerkbaar te maken. Door te groeperen en niet van de hak op de tak te springen, konden ze veel meer onthouden. Door de hoeveelheid op te delen in groepjes van 3 vergrootte het volume nog.

Ik herinner me een trip naar zee waar ze met zijn tweetjes zo meer dan 50 voorwerpen opsomden; ze waren toen 10 en 11 jaar oud. En ik was een heel trotse mama en bedacht me: mijn cursussen zijn niet alleen bruikbaar in professionele situaties, maar ook privé zijn ze heel nuttig.

Gelijkaardige publicaties