Artikel
Geschreven door Annick Vangramberen
Posted on 16/07/2020

Hoe gaat u om met nieuwe compliance- en frauderisico's in onzekere tijden?

133 keer gelezen

Bij disruptie denken we aan nieuwe technologieën of modellen die in bepaalde sectoren het traditionele speelveld door elkaar schudden. We denken dan meestal niet aan een pandemie zoals COVID-19. Sinds het losbarsten van de Coronacrisis bevinden we ons nochtans middenin één van de grootste periodes van disruptie ooit. Dit heeft geleid tot nieuwe kansen voor bedrijven. Maar tegelijk steken ook nieuwe risico's de kop op. Vooral pogingen tot fraude en witwassen gingen de voorbije maanden de hoogte in. Het mag duidelijk zijn dat het tijd is om ons daaraan te passen.

Heel wat bedrijven zijn als gevolg van COVID-19 plotseling tot stilstand gekomen. Nu de meesten weer opstarten, is het belangrijk dat zij zich bewust zijn van de nieuwe risico's waarmee ze te maken krijgen. Want zowel op het vlak van compliance als van fraudedetectie duiken er verschillende uitdagingen op. De tijden zijn veranderd en 'teruggaan naar de norm' zal nog wel even duren. Als dat ooit nog komt. Aanpassen aan de nieuwe realiteit is dus niet alleen een kwestie voor de korte, maar ook voor de lange termijn. Recente gebeurtenissen hebben alvast aangetoond dat bedrijven de zaken niet voor zich uit moeten schuiven. Fraudeurs en witwassers liggen namelijk op de loer en zullen elke kans benutten als bedrijven zich niet aanpassen.

Rode vlaggen

Ook van de huidige gezondheidscrisis proberen witwassers en fraudeurs op allerlei manieren te profiteren. Het tekort aan bepaalde gezondheidsproducten, zoals gezichtsmaskers en Coronatests, nodigt uit om een grote slag te slaan. Bedrijven zijn daarnaast actief op zoek naar subsidies om deze extreem moeilijke periode door te komen. Bepaalde bedrijven zijn immers volledig tot stilstand gekomen. Denk maar aan kappers, hotels, nachtclubs, cafés en restaurants. Laat dat net het type ondernemingen zijn die als eerste te binnen schieten als we het hebben over witwasinstrumenten. 

Malafide ondernemers proberen te profiteren van dit soort ontwikkelingen en zijn naarstig op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Neem bijvoorbeeld de onwettige levering van schaarse middelen of namaak gezondheidsproducten, waar de Britse associatie van lokale overheden (British Local Government Association) al voor heeft gewaarschuwd. Er is ook sprake van claims voor looncompensatie terwijl er geen medewerkers actief zijn bij het bedrijf in kwestie. Daarnaast is er een nieuwe trend om een ander soort bedrijven in te zetten als witwasinstrumenten. De Nederlandse financiële inlichtingendienst heeft zowel individuen als de financiële sector als geheel al gewaarschuwd om alert te zijn. De dienst heeft in die zin al een aantal rode vlaggen uitgedeeld die erop duiden dat er fraudeurs en witwassers in het spel kunnen zijn, zowel in de private als de zakelijke sfeer.  

Compliance en fraudedetectie

COVID-19 biedt dus nieuwe mogelijkheden voor criminelen. Daarom moeten niet alleen financiële instellingen, maar ook niet-financiële organisaties en kleine en middelgrote bedrijven hun processen voor compliance en fraudedetectie optimaliseren. Zij moeten ervoor zorgen dat ze niet in de val lopen van ondernemers met slechte bedoelingen. De kans is groot dat bedrijven die te grazen worden genomen aanzienlijke en onherstelbare reputatieschade oplopen en het vertrouwen van hun klanten verliezen. En dat kunnen veel organisaties zich niet veroorloven, zeker niet in deze tijden. De financiële reserves van gezonde bedrijven zijn door de crisis verdampt als sneeuw voor de zon. Boetes en een beschadiging van het imago kunnen in die omstandigheden fataal zijn. Voor alle duidelijkheid: het gaat dus niet om schadebeperking. Het gaat erom dit soort situaties van meet af aan te vermijden.

Geautomatiseerd en datagestuurd proces

We kunnen ons voorstellen dat u hiervoor geen extra personeel wilt inhuren. Maar u moet wel voldoen aan wet- en regelgeving en in staat zijn om criminelen te detecteren en te identificeren voordat u met ze in zee gaat. Liefst niet via een handmatige en complexe screening, maar via een geautomatiseerd en door data gestuurd proces, dat zich niet alleen richt op de eerstegraads relaties, maar ook op het netwerk daarachter.

Compliance en fraudedetectie zijn complex, maar niet als u gebruik maakt van Graydon Network incl. XSeptions. Met deze oplossing controleert u automatisch uw klanten, leveranciers en prospects én uw relaties in de tweede graad. Met één druk op de knop. Aan de hand van een rode vlag krijgt u een waarschuwing als we het gevoel hebben dat er iets niet klopt. U kunt overigens zelf bepalen welke vlaggen voor u en uw bedrijf het belangrijkst zijn. Intussen kunt u zich volledig blijven focussen op uw bedrijfsvoering.

Wilt u meer weten over onze oplossingen voor risicopreventie en zorgen dat u niet ten prooi valt aan bedrijfsfraude? Registreer dan hier uw interesse.

Download ook:

Waarom dient u ook uw achterliggende netwerk van klanten en leveranciers te kennen?

282 XSeptions whitepaper LP image BEnl.jpg