Artikel
Geschreven door Jens Verboven
Posted on 28/02/2019

Hoe evolueert de sector leasing en verhuur van motorvoertuigen?

209 keer gelezen

De sector van de leasing en verhuur van motorvoertuigen ondergaat heel wat veranderingen en staat voor een flink aantal uitdagingen. De toegenomen aandacht voor het klimaat, strengere CO2-normen, een nieuwe autofiscaliteit, private lease, cash-for-car, mobiliteitsbudgetten, emissieloze auto’s, autonoom rijden, car-sharing, … Het leidt tot tal van nieuwe ingrepen, vragen en vereisten, waar de verschillende spelers op moeten anticiperen. In een reeks artikelen krijg u meer inzicht in deze markt. Onze gesprekspartner is Bart Claes, Director SME & Private Lease bij LeasePlan, die in dit eerste artikel een blik werpt op de evolutie van de sector.

LeasePlan specialiseert zich wereldwijd in wagenparkbeheer voor leasewagens. Het is een sector waar zich de voorbije jaren sterke verschuivingen hebben voorgedaan. Tien jaar geleden draaide het voor de klant nog voornamelijk om het wagenpark zelf.

‘Maar de uitdagingen zijn vandaag veel breder’, zegt Bart Claes. Hij benoemt enkele pijlers die keer op keer aan bod komen. De nieuwe CO2-normen is er daar een van, al heeft een strengere regelgeving die evolutie natuurlijk in de hand gewerkt. Ook het mobiliteitsbudget en elektrische wagens noemt hij topics die in haast elk gesprek met een klant aan bod komen.

‘De klant wil vaak weten wat op dat vlak de mogelijkheden zijn. Kan hij zijn werknemer nog motiveren door hem een auto te geven? Of moet hij dat juist niet meer doen?’

Download ook de Graydon Sector Insights sectorfiche:

C331BE_Graydon-Sector-Insights-Lease-Verhuur-Van-Motorvoertuigen.JPG

Elektrisch rijden

Ook elektrisch rijden ligt meer en meer op tafel tijdens gesprekken.

‘Het zijn voornamelijk de grotere klanten met een wagenpark van minimaal 25 à 30 wagens, die vragen hebben bij elektrisch rijden. Bij kleinere klanten, doorgaans kmo’s, gebeurt de overstap naar elektrisch rijden vlotter omdat de zaakvoerder meer impact heeft op die beslissing.’

Onze industry expert merkt op dat ook de tijdgeest voor een sterke mentaliteitsverandering heeft gezorgd.

‘Vroeger kochten mensen nog een auto omdat ze die wilden bezitten. Voor een financiering klopten ze aan bij de bank. Of ze kozen voor renting. Dat is nu niet meer het geval. Een leasingklant wil één factuur en hoeft de auto niet meer zo nodig te bezitten. Integendeel, liefst wil hij die achteraf kunnen teruggeven. Het gebruik is vandaag de essentie. Het bezit is niet meer aan de orde. Een ingrijpende omslag die volop aan de gang is.’

Private lease

Ook particulieren hebben de leasingmarkt ondertussen gevonden. Dat valt af te leiden uit de toenemende populariteit van private lease. Voor een vast maandelijks bedrag heeft een particulier een nieuwe wagen. Verzekeringen, belastingen, onderhoud of pechverhelping zijn niet langer een zorg. Alles is inbegrepen, behalve brandstof en boetes natuurlijk.

‘Die evolutie is eigenlijk twee jaar geleden al van start gegaan. Bij een campagne in samenwerking met een grote retailer, hebben we toen leasingcontracten voor Opel Corsa’s aangeboden met een looptijd van 24 maanden’, zegt Bart Claes. ‘Een enorm succes. Niet veel later is de Belgische markt beetje bij beetje opengegaan. Verschillende andere spelers en constructeurs zijn mee op de kar gesprongen. En gek is dat niet, want heel veel mensen staan er blijkbaar voor open. De vraag is er.  Mensen willen niet langer een auto kopen, financiering zoeken en een verzekering afsluiten en daarnaast ook nog een onderhoudscontract aangaan. En als de auto versleten is, moeten ze er weer vanaf geraken. Ze willen een eenvoudige oplossing, zonder al die rompslomp ernaast. Dus we bundelen dat en vatten alles samen in een vaste kostprijs. Na 4 of 5 jaar geven ze die auto gewoon terug.’  

Online retail

De voorbije jaren hebben de spelers in de leasingmarkt zich grondig herschikt. Alphabet en ING Car Lease zijn samengegaan, wat veruit de grootste consolidatie was in de sector. Bart Claes merkt op dat ook de constructeurs zich op de markt mengen en zich proberen in te kopen. Toen De Lage Landen af wilde van Athlon Car Lease heeft Mercedes die tak gekocht. In het verleden heeft ook D’Ieteren met D’Ieteren Lease een plaats ingenomen in de markt.

‘Die constructeurs kijken naar de toekomst. Vandaag ontwikkelen ze nog modellen, die garages op hun beurt gaan verkopen. Maar die routing gaat er op middellange termijn uit. In de plaats zal een online channel komen. Sommige constructeurs maakten enkele jaren geleden al gewag van het feit dat ze niet meer op het autosalon zouden staan. In Nederland bestaat het concept autosalon al jaren niet meer.’

‘De Geely-groep, waar ook Volvo toe behoort, heeft nu een zustermerk dat het wil lanceren: Lynk & Co. Het initiële plan was om die wagens te produceren in Gent, naast de XC40. Voorlopig zijn die plannen uitgesteld, maar  die aanpak is veelzeggend. De Geely-groep  zou geen garages meer inschakelen om het merk te verkopen. De verkoop moest volledig online gebeuren door middel van een inschrijving, zijnde private lease of simpelweg pay of use. Hoe dan ook gaat de markt die richting uit, waarbij online retail een belangrijke rol zal overnemen van garages.'