Hoe begint u als creditmanager aan een project rond big data?
Terug naar overzicht
blog

Hoe begint u als creditmanager aan een project rond big data?

Big data zijn hot en zullen in de toekomst alleen maar aan belang winnen. In een vorig artikel maakte u kennis met de grote stroom aan data die elke creditmanager ter beschikking heeft. Maar wat moet u er nu mee? En hoe pakt u zo’n project aan?

Maak in de beginfase nooit de fout om alle bronnen tegelijkertijd te analyseren. Wait until failure happens. Ziet u het te groot, dan is uw project meteen gedoemd om te mislukken.

Start met één onderwerp.

Begin met een buikgevoel dat u hebt omtrent een bepaald fenomeen. Analyseer dit dieper zodat u achteraf uw beweringen grondig kunt onderbouwen.

Betrek er de juiste mensen bij.

In elk project en bij elke verandering hebt u een verscheidenheid aan mensen nodig. Zeker bij een project rond big data. Maar het geeft u van bij het begin ook de mogelijkheid om buy-in te creëren. Wie hebt u nodig?

IT: logisch voor de technische kant van de zaak en om bijvoorbeeld data te structureren.

Mensen van verschillende afdelingen en niveaus zoals managers, experts en mensen op de vloer die er dagelijks mee bezig zijn. Zo voegt u enerzijds waarde toe aan uw project. Anderzijds hebt u hen ook nodig om achteraf conclusies door te duwen. Zeker wanneer u na analyse op dingen stuit die u niet meteen had verwacht.

Bereid u voor op verandering.

Misschien moet u op basis van conclusies wel afscheid nemen van een volledig klantensegment, als blijkt dat u er niets aan verdient.

Werk het volledige project uit, van begin tot einde.

Maak niet alleen ruimte vrij voor de analyse, maar ook voor de actie na afloop. Het zou zonde zijn van de tijd als u niets zou aanvangen met de resultaten. Analyse en verandering horen samen. Drie componenten komen voortdurend terug in een proces rond big data:

  1. databronnen structureren
  2. data analyseren
  3. veranderingsproces

Specialisten zijn van mening dat we al twee tijdperken in data-analyse achter de rug hebben – voor big data en na big data – en dat we nu aan een nieuwe periode beginnen. Werden big data-analyses gebruikt om operationele processen te tunen, dan zullen de technieken in de toekomst ingezet worden om diensten en producten af te stemmen op de noden van de klant.

Lees meer over dit onderwerp in het ePaper:

Start to analyse, zo haalt u waardevolle inzichten uit uw databronnen

Gelijkaardige publicaties