Artikel
Geschreven door Katleen Mertens
Posted on 24/10/2017

Haal meer voordeel uit databasemarketing

116 keer gelezen

Vrijwel elke organisatie beschikt tegenwoordig over één of meerdere database voor diverse doeleinden. Sommige organisaties beschikken zelfs over centrale datawarehouses of marketingdatabases. Daarin vindt u de meest uitgebreide klantprofielen.

En toch blijft het efficiënt inzetten van data voor veel organisaties een soort modderige Koppenberg waar ze moeilijk overheen geraken. Vooral omdat ze op basis van die data met te algemene en te weinig persoonlijke communicatie werken.

Verrijk regelmatig de data

Onder databasemarketing verstaan we eenvoudigweg: de inzet van uw database voor marketingdoeleinden. Veel bedrijven hebben echter slechts beperkte informatie om een goed databasemarketing op poten te kunnen zetten. Ze kregen de gegevens over hun klanten bij een aankoop of bij de inschrijving op een nieuwsbrief. En daar blijft het meestal bij. Het is echter de kunst om die informatie regelmatig verder te verrijken.

Er zijn tientallen mogelijkheden om data te verrijken. Bijvoorbeeld door de volgende vragen te beantwoorden:

  • Hebben deze klanten gereageerd op één of andere promotie?
  • Hebben ze ooit bijkomende informatie aangevraagd?
  • Hebben ze klachten geuit via sociale media?
  • Hoe vaak maken ze gebruik van hun spaarkaart?

Data geven inzicht in het DNA van de klant

Data die regelmatig worden verrijkt, bieden meer inzichten over de klanten en hun customer journey. Wat is de gemiddelde leeftijd, klantwaarde, regio of populairste product van uw doelgroep? Wie zijn de klanten die uw e-mails altijd openen en wie haakt er snel af? Welke content spreekt hen kennelijk meer aan?

De antwoorden helpen u om de kwaliteit en bruikbaarheid van de data in uw database(s) naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast is het mogelijk om op basis van deze data interessante en relevante campagnes op te zetten.

Gerichte campagnes dankzij databasemarketing

Goed doordachte, data-driven campagnes hebben een hogere succesrate en zorgen dus ook voor meer omzet. Denk aan een win-back-campagne of reactivatiemailing, waarbij data en inzichten uit klantprofielen optimaal worden ingezet om een doelgroep weer wakker te schudden. Het kan de omzet een flinke duw in de rug geven.

Wilt u uw database aanwenden voor gerichte databasemarketingprojecten? Dan hebt u het antwoord nodig op de meest uiteenlopende vragen. Hoe lang is het geleden dat een klant een aankoop heeft gedaan? Hoe reageerde de klant op laatste tien e-mailcampagnes? Hoe lang is het geleden dat hij de website heeft bezocht? Welke pagina’s heeft de klant bezocht op de website? Heeft hij documenten gedownload? Verschillende experts gingen er dieper op in in het e-paper DataTalks data-driven marketing.

De win-back-campagne of reactivatiemailing is slechts één voorbeeld van beschikbare data slim inzetten. Er zijn tal van andere campagnes mogelijk die slim gebruik maken van de verzamelde data. Denk aan verjaardagscampagnes, getrouwheidsacties, welkomstcampagnes, enzovoort. Deze gerichte (e-mail) campagnes zijn een stuk winstgevender en efficiënter dan een standaard nieuwsbrief. Die maakt nauwelijks gebruik van data uit de klantenprofielen. Met de data waarover elk bedrijf beschikt, is in wezen altijd een stuk meer te doen dan u op het eerste gezicht zou denken.

Lees ook het e-book:

Het handboek voor data-driven marketing