Artikel
Geschreven door Sven Persoone
Posted on 26/07/2017

Geen digitale transformatie zonder datastrategie

183 keer gelezen

Ondernemingen die vandaag geen datastrategie uitbouwen, zijn over enkele jaren niet langer concurrentieel, waarschuwen data-experts Dado Van Peteghem en Steven Van Belleghem. ‘Data vormen het fundament van de digitale transformatie. Wie nu de boot mist, kan ook niet aan de slag met machine learning of artificial intelligence.

Deze blog maakt deel uit van Data Talks, een reeks artikelen gelinkt aan het e-book over data-driven marketing. Download het volledige e-book.

Het handboek voor data-driven marketing

Nieuwe fase van digitalisering

Data-driven bedrijven halen betere resultaten: ze hebben een hogere klantinstroom, optimaliseren hun prijszetting, besteden hun middelen efficiënter en verliezen minder klanten.

Data-experten Steven Van Belleghem en Dado Van Peteghem gaan nog een stapje verder: ‘Een datastrategie leidt niet alleen tot betere beslissingen, het is een must om relevant te blijven in de toekomst.’

‘We staan aan de vooravond van een nieuwe fase in digitalisering’, zegt Van Belleghem. ‘De eerste startte bij de opkomst van het internet: die ging over het beschikbaar maken en verspreiden van informatie over het web. De tweede draaide dan weer volledig rond de opkomst van smartphones en mobiel internet. Vandaag zien we steeds meer mogelijkheden op vlak van machine learning en artificial intelligence: machines die zaken kunnen voorspellen of intellectuele taken van de mens overnemen.’

Chatbots

Waar bedrijven tot nu toe bepaalde digitale ontwikkelingen aan zich voorbij konden laten gaan, wordt dat volgens Van Belleghem steeds moeilijker. ‘Een onderneming kan vandaag best zonder Facebook of de nieuwste app, maar binnenkort zullen bedrijven niet langer de luxe hebben om te zeggen: ik doe daar niet aan mee.’

De explosie aan nieuwe technologieën leidt tot een nieuwe economie, met een nieuw soort producten en dienstverlening.

‘Data vormen het fundament van die digitale transformatie’, vult Dado Van Peteghem aan. ‘Bedrijven die willen evolueren en profiteren van de mogelijkheden van de nieuwe technologieën, moeten nu al een datastrategie uitbouwen.’

‘Denk bijvoorbeeld aan chatbots, computerprogramma’s die klantvragen beantwoorden’, zegt Van Peteghem. Een technologie die bedrijven een enorme personeelsbesparing kan opleveren. ‘De basis van chatbots? Informatie, klantgegevens, data van de customer service. Deze computerprogramma’s leren op basis van datasets hoe ze moeten reageren op een bepaalde vraag of welk product ze moeten voorstellen in een bepaalde fase van de customer journey. Zonder data kan je geen chatbots voeden.’

Minimum dienstverlening

‘Ik geloof dat we evolueren van basisdata, naar big data, naar een wereld waar data de nieuwe oplossingen zijn’, zegt Van Peteghem. ‘Daarom is het zo belangrijk om er vandaag al mee bezig te zijn. We hebben het altijd over digitale transformatie, maar zonder goede datastrategie kan je niet transformeren.’

‘Consumenten verwachten een bepaald minimum aan dienstverlening. Binnenkort is het niet mogelijk om aan dat minimum te voldoen zonder data’, besluit Van Belleghem. ‘Het klinkt misschien hard, maar bedrijven die niet op de datatrein springen, die zullen het niet overleven.’


Over de geïnterviewde experts:

Steven Van Belleghem: Ondernemer, spreker en innovatiecoach. Schreef verschillende boeken over digitalisering en marketing, waaronder ‘De conversation manager’ en ‘When digital becomes human’.

Dado Van Peteghem: Founding partner bij marketing- en communicatiegroep Duval Union. Schreef samen met Jo Caudron het boek ‘Digital Transformation’.


De interviews met de experten werden uitgewerkt in verschillende blogposts onder de noemer #DataTalks. Al deze blogposts zijn vervolgens weer gebundeld in het e-paper:

#DataTalks data-driven marketing

C268BE_Datatalks-Data-Driven-Marketing.PNG