854 bedrijven over de kop in november (2011)
Terug naar overzicht
blog

Factuur niet betaald? Dit bedrag heeft u nodig om het goed te maken

Nog te weinig bedrijven staan stil bij wat een onbetaalde factuur werkelijk betekent. Welke gevolgen brengt dit met zich mee? Bij een onbetaalde factuur verliest u niet alleen uw winstmarge, maar u moet ook uw kostprijs terugverdienen. Weet u hoeveel extra omzet u moet u binnenhalen om het verlies van een niet-betaalde factuur te compenseren? Met deze formule rekent u het uit.

U hebt net te horen gekregen dat een klant van u failliet is? Dan kunt u er zeker van zijn dat openstaande facturen niet meer betaald zullen worden. En we kunnen u helaas nog een zekerheid geven: u zult extra omzet moeten genereren om het verlies goed te maken. Afhankelijk van uw winstmarge zult u veel tot heel veel extra omzet draaien. En dan mag er tijdens dit inhaalmanoeuvre niks verkeerd gaan natuurlijk.

Schrik niet van het hoge en vaak onhaalbare omzetbedrag dat u extra zult moeten realiseren om het verlies te compenseren.

Wat is uw netto winstpercentage?

Het bedrag van de niet-betaalde factuur. Dit bedrag neemt u zonder btw. Want de reeds betaalde btw recupereert u eenmaal uw klant officieel failliet is verklaard. 

Uw nettowinst

Hoeveel van uw omzet blijft er over nadat alle kosten betaald zijn. Deze nettowinst drukt u uit in een percentage. Zo maakt u bijvoorbeeld per 100 euro omzet 5 euro winst. Uw nettowinst bedraagt dan 5%.

Gebruik deze eenvoudige formule

bedrag van de onbetaalde factuur excl. btw
x 100 
/ uw winstmarge 
= extra omzet nodig om verlies goed te maken, in euro excl. btw

Overzichtstabel

We zetten u met dit overzicht verder op weg. Stel dat u een oninbare factuur van 10.000 euro hebt en uw nettowinst bedraagt 3%, dan moet u maar liefst 333.333 euro extra (tijdig betaalde) omzet realiseren. Dit verklaart meteen waarom heel wat bedrijven de gevolgen van failliete klanten vaak jarenlang meeslepen. Dit wenst u geen enkele ondernemer toe.

Oninbare-vordering-goedmaken.png

Stort u zich onvoorbereid op de markt en neemt u het risico om niet betaald te worden? Of gaat u zich vooraf grondig informeren over de prospecten die correct betalen en het meeste groeipotentieel in huis hebben? Het antwoord op de vraag lijkt voor zich te spreken.

Gelijkaardige publicaties