Artikel
Geschreven door Annick Vangramberen
Posted on 11/04/2017

Exporteren naar Frankrijk? Dit moet u weten over de Franse economie

384 keer gelezen

La douce France. Het klinkt heerlijk en op zakelijk vlak biedt ons buurland veel kansen en uitdagingen. Exporteren naar Frankrijk betekent hard werken. Het is rekening houden met de Franse levensstijl en gewoontes, terwijl er ook nog eens een andere bedrijfscultuur heerst. En u dient de markt door en door te kennen. Informeer u grondig voor u start met de export naar Frankrijk.

Alles weten over exporteren? Download het e-paper:

Hoe vermindert u de risico’s bij internationaal ondernemen?

Frankrijk de vijfde economie ter wereld

Frankrijk is de vijfde grootste economie ter wereld en de derde in Europa, na Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

63 miljoen Fransen creëren een Bruto Binnenlands Product (BBP) van 2.656,8 miljard euro en een BBP/Capita van 39.958 euro. Om een idee te geven: alle Belgen samen scheppen een BBP van 498,5 miljard euro en een BBP/Capita van 44.396 euro.

Net zoals België kampt Frankrijk met een overheidstekort, waardoor er gesnoeid wordt in de uitgaven om het tekort te drukken. Tegelijkertijd wordt er gezocht naar manieren om de economie te stimuleren en groei te creëren. Een ander werkpunt is de dalende competitiviteit, zeker ten opzichte van Duitsland waarmee vaak vergeleken wordt.

Het wereldwijde marktaandeel van goederen bedraagt in Frankrijk 3,3%, ten opzichte van 8,4% voor Duitsland. Het aantal Franse bedrijven dat exporteert, bedraagt 117.000. Duitsland telt er 400.000.

Collectieve depressie bij ondernemers

Volgens Flanders Investment & Trade (FIT) zorgt de economische crisis voor een dalend enthousiasme bij ondernemers en consumenten. Dit wordt veroorzaakt door de hoge belastingdruk voor ondernemers en werkgevers: zij kampen met hoge loonkosten en sociale wetgevingen. De competitiviteit van het Franse bedrijfsleven staat onder druk, wat een andere factor is voor dit dalend enthousiasme.

De sociale dialoog is erg belangrijk in Frankrijk, wat kan leiden tot een moeizame vooruitgang op sociaal, fiscaal en budgettair vlak.

Aantal faillissementen stijgt nog steeds

In Europa legden 174.891 bedrijven in 2015 de boeken neer (bron Creditreform). Dat is 4% minder dan het jaar voordien. Frankrijk behoort tot de 4 van de 17 landen die een stijging noteerden, namelijk plus 0,9%.

Andere landen waar het aantal faillissementen bleef groeien, zijn Portugal (+7,6%), Zwitserland (+3,9%) en Luxemburg (+3,3%).

Fransen hanteren langere betalingstermijnen

Loopt u bij een faillissement het risico om helemaal niet betaald te worden, dan zijn er sowieso factoren waarmee u rekening moet houden bij de facturatie.

In Frankrijk hanteren ze gemiddeld een langere betalingstermijn in vergelijking met België.

Sinds de invoering van La loi de modernisation de l'économie (LME) zijn deze fors ingekort. De algemene maximale wettelijke betalingstermijn bedraagt nu 45 dagen na het einde van de maand waarin de factuur is uitgegeven of 60 dagen na factuurdatum.

Algemeen kunt u stellen dat er in het Zuiden van Europa losser wordt omgegaan met betalingstermijnen, de economische groei er doorgaans lager is en dat de staatschuld iets hoger ligt. 

Belangrijke partner voor import en export

Frankrijk is na Duitsland de belangrijkste afzetmarkt voor Belgische exporteurs. De Nationale Bank geeft aan dat Frankrijk, ook in dienstenhandel een eersterangspartner is voor België. België verkocht in 2014 aan Frankrijk voor 13,24 miljard euro aan diensten, ofwel +8,79% meer dan in 2013.

Hiermee exporteren we meer diensten naar onze zuider- dan naar onze noorderburen. Fransen kopen van ons graag commerciële diensten zoals marktonderzoek en adviesdiensten, recrutering en selectie, accountancy en juridisch advies, onderzoek en ontwikkeling, PR, reclame, architectuur, engineering, wetenschappelijke inspectie- en certificeringsdiensten, makelaars- en commissielonen, leasingtransacties, land- en mijnbouwoperaties en lokale verwerking en milieubeheer.

Arbeidsmarkt lijdt onder regels

De werkloosheid in Frankrijk is stijgend, volgens een vergelijking van de RVA tussen Nederland, Frankrijk, Duitsland en België. De categorie ‘totaal vergoede volledige werkloosheid’ telt nu 4,2 miljoen mensen, tegenover 3,2 miljoen in 2007. Als verklaring wordt er gekeken naar onder meer collectieve akkoorden rond een groot aantal economische activiteiten, langdurige juridische ontslagprocedures, een gemakkelijke toegang tot de werkloosheid en sociale bescherming, een hoog minimumloon en een zware fiscale last op arbeid.

President Hollande probeert de hervorming van de arbeidsmarkt door te drukken, met onder meer een wet die het ontslagrecht versoepelt. Dat moet bedrijven aanmoedigen om meer werknemers in dienst te nemen.

Volgens het IMF houdt de Franse werkloosheid geen verband met de economische groei van het land, maar is het veeleer structureel. Dit alles maakt de lokale arbeidsmarkt minder geschikt voor de evolutie van de wereldwijde economie.

Sterke troeven van Frankrijk blijven gelden

Frankrijk blijft een welvarend land met een grote en goed georganiseerde interne markt. Er wordt veel geconsumeerd en de infrastructuur behoort tot de beste ter wereld. Er is een uitstekend telecommunicatienetwerk met een competitief aanbod. Energieprijzen, vooral die voor elektriciteit, blijven relatief laag dankzij de kerncentrales.

Start met een bureau de liaison in Frankrijk

Wilt u voorzichtig opstarten in Frankrijk, dan kunt u vlak over de grens beginnen met een bijhuis. Dit bureau de liaison fungeert als een plaatselijke vertegenwoordiging van uw moederbedrijf. Het dient dan als uitvalsbasis om onder meer zakelijke contacten te onderhouden, deel te nemen aan beurzen en voor promotiedoeleinden.

Omdat deze bedrijfsvorm geen rechtspersoon is en er geen commerciële activiteiten worden uitgevoerd, moet ze niet ingeschreven worden in het handelsregister. U ontsnapt ook aan bedrijfstaksen en winstbelasting.

Andere voorwaarde zijn een unieke dienst en product. Ook de Franse markt is al verzadigd. Wel kunnen duurzame, nicheproducten en innovatieve oplossingen de interesse van de Franse bedrijven en consumenten aanwakkeren. Check onder meer de groene labels.

Neem deel aan een beurs

Ook in Frankrijk kunt u directe contacten leggen met potentiële zakenpartners via vakbeurzen. Check daarbij zeker de uitgebreide websites van deze beurzen met informatie over voorgaande edities en een profielschets van de standhouders en de bezoekers.

Maar denk ook hier een tikkeltje zuiders. Neem uw tijd. Onderhandelen in Frankrijk is een werk van lange adem, waarin u veel tijd en moeite moet investeren om tot resultaten te komen.

Aanraders qua startgebied zijn de regio’s Nord-Pas de Calais, Picardië, Ardennen, maar ook Elzas-Lotharingen is een gebied met grote kansen, volgens FIT. Qua marktkansen blijft Île-de-France veruit de belangrijkste.

Bron Flanders Investment & Trade

Meer weten over internationaal ondernemen? Download het e-paper:

Hoe vermindert u de risico’s bij internationaal ondernemen?

Of vraag een demo-rapport aan op een Franse zakenrelatie.