Artikel
Geschreven door Annick Vangramberen
Posted on 10/03/2017

Exporteren naar Duitsland? Dit moet u weten over de Duitse economie

302 keer gelezen

Ervaren ondernemers die een groot deel van hun producten en diensten in het buitenland verkopen, benadrukken hoe belangrijk het is het land grondig te kennen. Het is noodzakelijk om van export een succes te maken. Wat moet u absoluut weten over deze grootste markt van Europa en de belangrijkste Belgische klant?

De belangrijkste cijfers over de Duitse economie op een rij? Download de infographic:

Wat weet u over de Duitse economie?

Opnieuw de locomotief van Europa

Duitsland is de grootste economie binnen de Europese Unie, met een Bruto Binnenlands Product (BBP) van 3.630,6 miljard euro. België is er met zijn 498,5 miljard euro klein bier tegen. Het BBP per hoofd van de bevolking (per Capita) 44.843 euro ligt net iets hoger dan de 44.396 euro in België.

Op technologisch vlak is Duitsland de op drie na sterkste economie van de wereld, na de VS, China en Japan. Daarnaast is het ook exportland nummer 1 voor Belgische bedrijven.

Het grote misverstand? Omdat de Duitse markt veel gelijkenissen vertoont met de Belgische, denkt men er ook op dezelfde manier handel te kunnen drijven en te verkopen. Niets is minder waar. U beschouwt Duitsland best als een onbekende buitenlandse markt, met eigen gebruiken en andere omstandigheden.

Belangrijkste afzetmarkt voor Belgische exporteurs

De Duitse markt met bijna 81 miljoen consumenten spreekt tot de verbeelding. In 2015 exporteerde Vlaanderen voor 50,65 miljard euro naar Duitsland, terwijl het er voor 34,83 miljard euro uit importeerde. Diensten maakten in 2015 30% uit van de Belgische totaaluitvoer.

De nabijheid, de grootte van de markt en de koopkracht van de bevolking maken dat Duitsland de belangrijkste afzetmarkt geworden is voor Belgische exporteurs.

Opgelet, Flanders Investment & Trade (FIT) benadrukt dat ondernemingen enkel succes kunnen oogsten met een duidelijk plan en een uitgebreid arsenaal aan middelen om dat plan te verwezenlijken.

Grote bedrijven gaan minder snel failliet

Onze Belgische economie steunt in grote mate op kleine kmo’s en horecazaken. Dit heeft zijn sterke en zwakke punten, zoals de hoge faillissementsgevoeligheid van onze kwetsbare bedrijven.

Rijden we meer naar het noorden van Europa, zoals naar Nederland en Duitsland, dan belanden we in een sterkere economie met minder faillissementen. Duitsland heeft veel meer sterke en grote ondernemingen dan een land als België.

Strenge DIN-normen en certificering

In Duitsland moet u rekening houden met de Internationale (ISO) en Europese normen (EN), en de nationale normen en reglementeringen (DIN).

Deze DINs zijn vaak streng, waardoor het voor buitenlandse bedrijven niet altijd evident is om de stap naar Duitsland te maken. Check de normen voor uw sector, bedrijf en activiteit bij DIN.

Kwaliteit en gründlichkeit in kansrijke sectoren

De economische kracht van Duitsland schuilt in de producten die er gemaakt worden. Mensen van overal ter wereld willen ze hebben en er goed voor betalen. Denk maar aan Mercedes, BMW en Audi. Het exportsucces van zijn technologisch sterke industrie maakte van Duitsland een economische supermacht.

Het land focust op deze kansrijke sectoren:

  • Fotonica sector
  • Automotive
  • Bouwsector
  • Voedingsindustrie
  • Creatieve en culturele sector
  • Healthcare
  • Cleantech en hernieuwbare energie

De hoge eisen die Duitsers aan zichzelf stellen, gelden ook voor goederen die geïmporteerd worden en leveringstijden. En dat vaak aan verrassend lage prijzen. De Duitse markt is op het vlak van concurrentie en prijs/kwaliteitsverhouding buitengewoon veeleisend.

Focus op duurzaam ondernemen

Duurzaamheid (Nachhaltigkeit) wordt serieus genomen in Duitsland. De afgelopen jaren is duurzaam en ethisch ondernemen de norm geworden in de bedrijfsvoering. Ecologische, ethische en sociale overwegingen worden even sterk bekeken als economische overwegingen.

Ook 'Mitbestimming' is een woord dat u moet kennen en in de praktijk moet toepassen. Het gaat om de overtuiging dat bedrijven beter presteren als alle medewerkers gemotiveerd zijn. Beslissingen worden niet enkel top-down genomen, maar met inspraak van alle betrokkenen.

Handelsagenten en inkooporganisaties beslissen

Zowat 30% van alle producten wordt verkocht via een handelsagent. Deze zelfstandige is vrij in activiteiten en werktijden en verkoopt producten en diensten in opdracht van ondernemingen. De studie ‘De handelsagent in Duitsland - Uw partner voor export’ van Flanders Investment & Trade-Keulen helpt u in de zoektocht naar een geschikte agent.

Die agent kan u helpen om toegang te krijgen tot een inkooporganisatie. Deze tussenpersonen beheersen de markt en vormen de niet-te-vermijden poorten naar de zeer grote ‘detailhandelsbedrijven’.

Een bedrijf opstarten ter plaatse

Kunt u een groter budget vrijmaken, dan raden we u een eigen vestiging aan. Richt een GmbH op. Zo versterkt u de geloofwaardigheid en bewijst u uw engagement op lange termijn. U wint meteen ook aan marktkennis, u krijgt toegang tot subsidies en u kunt lid worden van federaties en andere professionele organisaties. Een lokaal verkoopkantoor, zonder eigen administratie, kan ook een alternatief zijn.

Neem deel aan beurzen

In beurzenland nummer 1 kunt u niet om de grote beurzen heen. Op de Hannover Messe, Frankfurter Buchmesse, CeBIT (IT), Medica, Innotrans,... ontmoet u de hele wereld.

In seminaries, workshops en 'matchmaking days' ontdekt u wie wat aanbiedt aan welke voorwaarden, of uw producten en diensten gewild zijn door welke potentiële klanten, hoe u zou kunnen opstarten en met wie u zou kunnen samenwerken.

Deelnemen kan ook met een eigen beursstand, of via een gemeenschappelijke stand van Belgische bedrijven zoals FIT en sectororganisatie Agoria.

Op www.auma.de - Association of the German Trade Fair Industry - vindt u een goed overzicht van de beurzen in Duitsland.

Bron Flanders Investment & Trade

De belangrijkste cijfers over de Duitse economie op een rij? Download de infographic:

Wat weet u over de Duitse economie?

Of vraag een demo-rapport aan op een Duitse zakenrelatie.