Artikel
Geschreven door Sven Persoone
Posted on 09/01/2014

Evalueer uw facturatiemethode om late betalingen te vermijden

30 keer gelezen

Als uw klant weigert om op tijd te betalen, is dat dan onvermijdelijk? Niet noodzakelijk. Door uw facturatie intern te verbeteren, kunt u het aantal laattijdige betalingen terugdringen.

Cashflow is essentieel voor kleine en middelgrote ondernemingen. Zelfs als een bedrijf debiteurenbeheerders in dienst heeft, dan laten betalingen vaak nog meer dan drie weken op zich wachten. Bedrijven dienen tijdens deze periode vaak in spanning te wachten op hun geld.

Niet willen of niet kunnen?

De kwestie kreeg onlangs heel wat aandacht in de eurozone. Het aantal richtlijnen om wanbetalers te bestraffen, is op korte termijn enorm toegenomen. Er is echter een groot verschil tussen niet willen en simpelweg niet kunnen betalen. Of zelfs niet weten hoe. Een klant betaalt niet altijd opzettelijk te laat. Laattijdige betalingen zijn ook vaak het gevolg van een systeemfout of een gebrek aan informatie. Misschien werd de factuur zelfs nog niet opgestuurd. Bedrijven moeten erkennen dat ook bij hen niet alles van een leien dakje loopt. En ze mogen er zeker niet van uitgaan dat klanten hen er wel attent op zullen maken. Wanneer meerdere klanten te laat betalen, kan dit wijzen op een probleem in het facturatieproces.

Factuur sneller versturen

Zowel werknemers als leveranciers dienen op de hoogte te zijn van de facturatie- en aankoopprocessen van het bedrijf. Wellicht is dat één van de belangrijkste interne stappen die kmo’s kunnen zetten om betalingen te versnellen en hun cashflow te verbeteren. Uit studies blijkt dat facturen sneller betaald worden als u ze ook vroeger verstuurt naar de klant. Als u treuzelt, zal uw klant dit dus ook doen.