Hoe kunnen kmo’s hun kredietrating verbeteren?
Terug naar overzicht
blog

En nu ook nog de smartwatch

U heeft het ongetwijfeld al met eigen ogen gezien: de mensen die met een SmartWatch om de pols rondlopen. Dan zijn ze nog beter bereikbaar dan met hun gsm. Ze missen geen enkele oproep meer. Een smartwatch gaat immers trillen wanneer er een bericht binnenkomt. Of hoe u er zelfs op de weide van Werchter voor gewaarschuwd wordt dat er nieuws is over die klant die kennelijk toch in betaalmoeilijkheden gekomen is.

Dit zijn spannende tijden. We worden werkelijk overrompeld door (fake) nieuws. We krijgen elke dag honderden, duizenden feiten over ons heen. LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, dropbox, smartphones, google en internet storten op elk moment van de dag nieuwe gegevens over ons heen waarmee we verschillende richtingen uit kunnen. Alles in realtime. De feiten zijn nog warm. We kunnen ze meteen navlooien op de webplatforms en krijgen er ook  nog een hoop details bovenop. Wanneer we straks effectief ook allemaal een smartwatch dragen, zullen we nog nauwelijks excuses hebben “om het niet te weten.”

L’Echo, De Tijd en de telex

Dit is 2018. Wie 25 geleden bedrijfsmatig actief was in zijn sector, vlooide elke morgen zorgvuldig zijn beurskrant L’Echo de la Bourse uit, op zoek naar informatie die nuttig kon zijn. De Tijd was er weliswaar ook al, maar de Vlaamse beurskrant had toen nog helemaal niet de dynamiek van zijn Franstalige tegenhanger. Wie op de hoogte wilde zijn, nam een abonnement op L’Echo. Is het vandaag overigens nog denkbaar dat  de nieuwsfeiten zelfs in L’Echo toen vaak al dagen oud waren?  

Wat toen in de Verenigde Staten gebeurde, druppelde slechts heel sporadisch tot ons door. Laat staan het economisch nieuws uit het Midden-Oosten of Japan. Alleen wie het zich als bedrijf kon permitteren, zette een telex in om het buitenlands nieuws binnen te halen via Reuters of UPI. Een bediende diende ervoor te zorgen dat alle items zorgvuldig gerangschikt werden en tot op het bureau van de financieel directeur geraakten.

Data in een moordend tempo

Vandaag  ziet de wereld er helemaal anders uit. De snelheid waarmee de informatie op ons afkomt is waanzinnig. Data worden in een moordend tempo op ons losgelaten. Zelfs voor professionals is het niet altijd evident om de contouren van het internationale gebeuren correct in kaart te brengen. Ze worden vaak wanhopig verpletterd tussen een heuse tornado van onzekerheden en de druk om de juiste inzichten op te hoesten.

En daar gaat het nu precies allemaal om. Wie er alleen voor staat kan de onophoudelijke stroom aan informatie niet meer aan. Als zelfstandige, als kmo’er en zelfs als bedrijfsleider is het onmogelijk om alle informatiegegevens op te halen en ze ook nog eens in realtime te verwerken. Wie heeft daar de tijd nog voor? Dit is het werk van specialisten die een duidelijke lijn kunnen brengen in de ontwikkelingen.

Filteren, verifiëren en rangschikken

Die data zijn ongestructureerde gegevens die u moet filteren, verifiëren en rangschikken om tot nieuwe inzichten te komen. De feiten die u straks ook zult binnenkrijgen via uw smartwatch zullen dan eveneens moeten geordend worden en geïnterpreteerd binnen een  ruimer systeem.

Zeker als het om de rentabiliteitscijfers gaat van vertrouwde klanten. In het licht van de rentabiliteit zetten de bedrijven er vandaag alles op om hun winst te maximaliseren. Vooral de individuele stakeholders willen cijfers zien en resultaten die uitmonden in koersstijgingen op de beurs. Het gaat er dan evenwel om de kasstroom en de commerciële marges van het bedrijf zorgvuldig te analyseren.

Een werk voor specialisten

Dat kunt u als individu vandaag niet meer alleen aan. U moet kunnen terugvallen op een partner die de verschillende gegevensstromen kan vertalen naar inzichten en meteen ook een lijn aanduiden. Bedrijven die hiervoor een beroep doen op een gespecialiseerd kantoor kunnen die data gebruiken om gefundeerde langetermijnbeslissingen te nemen, verder te groeien en de continuïteit van de onderneming te verzekeren.

Lees ook het e-book

Het handboek voor de moderne creditmanager

Gelijkaardige publicaties