Prijs u gelukkig als ondernemingen u spontaan contacteren om met u in zee te gaan. In de praktijk gaat het er vaak anders aan toe. Weinig ondernemingen kunnen achteruitleunen en wachten tot er klanten voor de deur staan. Elke ondernemer moet actief zoeken naar nieuwe klanten om een bloeiende business uit te bouwen. Maar het aanbod is groot en de concurrentie moordend.
Prospecteren is dan ook geen nattevingerwerk. Er is één belangrijke regel waar u altijd rekening mee dient te houden: kies van bij het begin voor solvabele prospecten.
Iedereen maakt gebruik van criteria als omzet, personeel, activiteit, regio, functietitel, … om een prospectenbestand samen te stellen. Prima, maar als ondernemer hebt u vooral solvabele prospecten nodig. En daar zijn 3 goede redenen voor:
Op basis van solvabiliteit is het dus logisch dat u een onderscheid maakt tussen hetzelfde type ondernemingen. Levert u aan groothandels, bouwondernemingen of restaurants in eenzelfde regio? Dan bent u van bij de prospectie gebaat met een prioritaire behandeling van solvabele prospecten. Prospecteren is investeren. Waarom zou u dan financieel ongezonde bedrijven benaderen? Ze bieden weinig groeikansen en dragen altijd een risico met zich mee. Contacteer liever gezonde bedrijven. Ze zijn financieel betrouwbaarder en gemakkelijker uit te bouwen op langere termijn.
Tip: houd rekening met de 'Graydon rating' om solvabele bedrijven te onderscheiden van andere.
Lees ook: