Een eigen zaak: blijft het bij een droom?
Terug naar overzicht
blog

Een eigen zaak: blijft het bij een droom?

In mijn directe omgeving ken ik verschillende mensen die een eigen zaak opgestart hebben. En ook een aantal die de droom koesterden, maar de grootse plannen van tafel veegden omwille van niet realistisch. Maar wat als je deze droom toch kon waarmaken?

Ondernemingsplan

Voor je naar het startersloket trekt, neem je best voldoende tijd om je voor te bereiden. Met een goede voorbereiding zal je start vlotter verlopen en je voorkomt dat je zaken over het hoofd ziet. De opmaak van een business- of ondernemingsplan is een eerste belangrijke stap in deze voorbereidingsfase. Hierin kun je alle informatie kwijt over je eigen zaak.

Diploma of getuigschrift bedrijfsbeheer

Zorg er ook voor dat je in het bezit bent van een diploma of getuigschrift bedrijfsbeheer. Dit bewijs heb je nodig om aan te tonen dat je de nodige basiskennis bezit om een eigen zaak te runnen. Je kan dit getuigschrift behaald hebben na de derde graad van het secundair onderwijs. Is dit niet zo dan kan je dit nog behalen via volwassenonderwijs of beroepsopleidingen.

Vanaf 1 september 2019 zal die verplichting echter wegvallen.

Activiteit

Naast een gezonde passie zijn ook praktijkervaring of kennis onontbeerlijk om een eigen zaak te starten. De activiteit is meestal het logisch gevolg vanuit een studie, opleiding, interesse of beroepservaring. Denk maar aan kappers, koks, advocaten, maar ook it'ers of marketeers die zich specialiseerden. Bij een aantal beroepen zul je naast bedrijfsbeheer ook moeten kunnen aantonen dat u de nodige kennis heeft om de activiteit op zich te kunnen uitvoeren. 

Naam

Hoe ga je de zaak noemen? Kies een (makkelijke) naam die blijft 'hangen' bij de mensen en zeker bij je doelgroep. Je kan een verwijzing maken naar de activiteit, zodat de naam verklapt wat je doet of verkoopt. Vaak zie je ook een verwijzing naar de locatie of iets bekend in de buurt. Maak het zeker niet te moeilijk, maar wees een beetje creatief.

Ik rijd regelmatig voorbij een frituur 'Manneke Friet' genoemd. Op het naambordje prijkt een 'Manneken Pis' uitziend ventje met een zakje friet in het hand. Mijn kinderen en ik vinden het geweldig. Ik geef toe dat ik in het frituur nog nooit ben binnengestapt, maar de naam blijft zeker hangen.

Let op, er is een verschil tussen de handelsbenaming en de maatschappelijke benaming. Een handelsbenaming is vrij te kiezen, de maatschappelijke benaming moet uniek zijn. Check bij de kruispuntbank van ondernemingen of de maatschappelijke benaming al in gebruik is. 

Locatie

Afhankelijk van je activiteit kan de locatie van je zaak nog zoiets zijn om goed over na te denken. Heb je een adviesbureau, dan speelt de locatie wellicht geen doorslaggevende rol. Maar voor een krantenwinkel is dat al een ander verhaal. Een slecht gelegen of moeilijk bereikbare krantenwinkel zal onvoldoende klanten lokken en is op termijn gedoemd om te verdwijnen. Logisch dat je rekening houdt met voldoende parking en de concurrentie waar het pand gelegen is. Al zal centraal gelegen wel handiger, maar uiteraard ook duurder zijn. 

De locatie heeft dus een belangrijke invloed op kosten en opbrengsten. Maar met een leuke locatie zul je ook makkelijker personeel kunnen verleiden. 

Denk er ook eens over na om bijvoorbeeld enkel te werken via internet. Dit kan kosten besparen zoals huur van het pand, maar het brengt ook een heel andere manier van werken met zich mee om klanten te lokken. 

Doelgroep

Wie zijn jouw potentiële klanten en waar kun je die vinden? Het kan verstandig zijn om een winkel in doopsuiker in de buurt van een babywinkel of een ziekenhuis op te starten. Of een broodjeszaak in de buurt van bedrijven. 
Maar ook voor andere activiteiten is het belangrijk dat je je doelgroep goed kent. Maak dus zeker een beeld van hoe je potentiële klant eruitziet. 

Rechtsvorm

Beslis ook onder welke rechtsvorm je wilt opstarten. Kies je voor een eenmanszaak of een vennootschap? Bij de ene rechtsvorm komen er al minder administratieve en boekhoudkundige verplichtingen kijken dan bij een andere. Laat je goed adviseren, want in het kader van openheid kan een uitgebreide boekhouding en de neerlegging van een jaarrekening wel vertrouwen wekken bij leveranciers.

Financieel plaatje

Het financieel plan maakt eigenlijk deel uit van je ondernemingsplan. Hoeveel ga je investeren en hoeveel heb je nodig om op te starten? En hoe ga je je zaak rendabel maken? Maak dus een overzicht van alle kosten en maak daarnaast een plan dat verduidelijkt hoe je de opbrengsten zult realiseren. Denk ook na over hoe je het bedrijf in de toekomst kan laten groeien tot een succesvolle zaak.

Een goede voorbereiding is dus zeker geen overbodige luxe, maar een noodzakelijk stap om je kans op slagen te verhogen. Laat je in ieder geval goed begeleiden. Ook als je eenmaal opgestart bent. Want je mag dan perfect voorbereid zijn, als je eerste klanten je niet  betalen dan kan je al snel in de problemen komen. Graydon helpt je graag om dat scenario te vermijden en begeleidt je van bij de prospectie tot de uiteindelijke betaling van de factuur. Hulp of advies nodig om wanbetalers te vermijden?

Contacteer ons

Gelijkaardige publicaties