À quels clients devez-vous dire ‘adieu’?
Terug naar overzicht
blog

Diversificatie in de uitzendsector: hoe noodzakelijk is het?

In een vorig blogartikel liet Katty De Keyzer, Operations Director bij ASAP HR Group, verstaan dat uitzendarbeid commodity geworden is. De tarieven staan onder druk en de marges zijn klein. Volume zorgt ervoor dat er opnieuw budgetten vrijkomen om verder te investeren. Intussen rijst de vraag of diversificatie noodzakelijk is. Pieter Van Hemele, co-CEO van Talentus, en Katty De Keyzer geven hierop hun visie.

‘De vraag naar een multi-servicemodel in de uitzendsector is er. Dat klopt. Maar wil dat ook zeggen dat je alles zelf moet doen? Ik geloof daar niet in. In de praktijk zou dat betekenen dat je een salesteam hebt dat op outplacement werkt én rekrutering én werving én selectie én assessments. Dat is niet rendabel. Los van de hoge loonkost, is het simpelweg onmogelijk om dat allemaal goed te doen’, is Pieter Van Hemele duidelijk. Hij gelooft meer in specialisatie.

‘Je moet kunnen diversifiëren op basis van je expertise en dat speel je uit naar de buitenwereld toe. Grote groepen die toch proberen om alles zelf te doen, hebben in het verleden moeten vaststellen dat bijvoorbeeld een gespecialiseerde wervings- en selectiespeler in staat was om een betere service te bieden. Die specialisatie speelt dan in hun voordeel. Gek is dat natuurlijk niet. Elke speler moet ergens schaalvoordelen zien te vinden. Maar wanneer uw onderneming alles zelf doet, zal dat niet lukken.’

Strategische partnerships

De co-CEO van Talentus ziet dan ook meer in strategische partnerships, die elke KMO in zijn waarde erkent.

‘Daarbij respecteert elke onderneming de ander als een gelijkwaardige speler en worden afspraken gemaakt in wie wat voor zijn rekening neemt. Die samenwerking biedt een sterk alternatief voor de multinationals, zoals de vijf grote spelers in België. Zij hebben alles in huis waardoor ze de markt enigszins kunnen domineren. Lokale spelers durven het weleens tegen hen opnemen. Vaak zijn dat familiebedrijven die wat meer pitbull-gehalte hebben en inzetten op service. Kwaad kan dat zeker niet. Integendeel, op de markt geeft dat een leuke dynamiek.’

Inzetten op diversificatie

De Limburgse ASAP HR Group stelt een andere kijk op diversificatie voorop. Lokaal zijn zij sterk verankerd, landelijk hangen ze ergens tussen de vijfde en de zesde plaats.

‘Liefst zouden we nog wat dichter richting de grote spelers opschuiven, maar wel met behoud van het familiale karakter’, zegt Katty De Keyzer. ‘Een beursgang hoeft u van ons niet te verwachten, maar we hebben wel ambities in het buitenland. We streven een gestage en gezonde groei na. Daarbij willen we wel inzetten op diversificatie en breder kijken dan puur uitzendarbeid.’

Verschil maken

De Keyzer benadrukt dat het voor hen essentieel is om allereerst naar de buitenwereld toe een duidelijke visie neer te zetten. Vervolgens investeren in consulenten en uitzendkrachten. Zo willen zij het verschil maken.

‘Een generalistische aanpak werkt al lang niet meer. Zeker niet bij de typische millenial. Op die manier is het onmogelijk om nog toegevoegde waarde te creëren. Vandaag wil iedereen op maat aangesproken worden. Dat is ondertussen wel duidelijk. Een groot verschil met vroeger, toen het nog volstond om louter in de ‘interimstraat’ kantoor te houden om succesvol te zijn.’

Rekrutering is geen interim

‘Talentus is vooral een rekruteringskantoor’, benadrukt co-CEO Pieter Van Hemele. ‘Herleid ons niet tot een louter interimkantoor. Dat hoor ik echt niet graag. Zuivere uitzendarbeid is het beslist niet. Waar het ons om te doen is, is mensen aan een vaste job helpen. Interim-optie-vast of werving en selectie, dat staat bij ons min of meer op hetzelfde niveau.’

‘Daarom heb ik het moeilijk wanneer bijvoorbeeld de omzet tussen de verschillende spelers vergeleken wordt. Bekijk je die op vlak van werving en selectie of op het vlak van interim, dan geeft dat een heel ander beeld. Net om die reden kun je ons niet naast spelers zetten die zich enkel toeleggen op interim, of enkel op werving en selectie’, verduidelijkt Van Hemele. ‘In feite vallen wij ergens tussen beide groepen.’

Download ook de sectorfiche

Graydon Sector Insights: uitzendarbeid

Heeft u zelf een mening over diversificatie in de sector uitzendarbeid? Of wilt u zelf dieper in de cijfers duiken? Aarzel dan niet om ons meteen te contacteren. Wij gaan graag het gesprek aan.

Gelijkaardige publicaties