Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

De waarde van ik-boodschappen

“Goedemorgen mevrouw, u spreekt met Marleen Miechielsen van Graydon Belgium. We bellen u om te informeren of…, want we hebben gemerkt dat…”

Hebben we hier te maken met majesteitsmeervoud (pluralis majestatis) of wordt de meervoudsvorm hier gebruikt om de aandacht van de individuele persoon af te leiden: deel van het geheel (pluralis modestiae)?

Wat de achterliggende gedachte ook is (hoogmoed of onderdanigheid), het is verkeerd om hier we/wij te gebruiken. Wanneer je met je communicatie impact wil hebben, gebruik je ik-boodschappen. Jij belt en jij hebt iets opgemerkt. Zeg het dan ook zo. Verschuil je niet achter je onderneming: jij bent de vertegenwoordiger, jij bent de spreekbuis. Gebruik ‘ik’ en toon dat je je engageert. Een bijkomend voordeel is dat je de ander veel directer aanspreekt.

Geldt dit ook voor geschreven communicatie?

Voor mails zeker en vast. Je ondertekent met jouw naam, dus geen meervoud. Ook schrijvers van gewone brieven gebruiken de eerste persoon enkelvoud meer en meer. Ik ben daar een absolute voorstander van. In tijden waarin veel communicatie ‘automatisch en masse’ wordt verstuurd, geeft dit duidelijk aan dat een persoon verantwoordelijkheid neemt over de brief; het achterliggende dossier heeft een concrete dossierbeheerder. Dit geldt voor allerlei types van brieven: marketing, sales, finance… 

Gelijkaardige publicaties