Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

De top 5 uitvluchten om niet te betalen en hoe erop reageren

Onder een uitvlucht verstaan we een bewering waarmee iemand zich uit een vervelende situatie probeert te  redden. De waarheid wordt (geheel of gedeeltelijk) verdraaid of verzwegen, meestal om onder verplichtingen of ongewenste afspraken uit te komen.

Waar of niet waar?

En hier zit u meteen met een groot probleem. Is de tegenwerping echt een uitvlucht of spreekt uw klant de waarheid? We vinden dat we de klantrelatie niet mogen verstoren en we gaan ervan uit dat onze klant de waarheid spreekt. Een discussie tussen waar of niet waar verliest u overigens toch altijd. Steek daar dan ook geen energie in. Het woord uitvlucht verandert u beter in tegenwerping.

Omgaan met tegenwerpingen

Hoe gaat u om met zo’n tegenwerping? Uw basisopstelling zal altijd een variatie zijn op:

  • Ik hoor wat u zegt.
  • Ik heb daar begrip voor.
  • Hoe lossen we dit op?

Op deze manier is het eenvoudiger om op alle tegenwerpingen in te gaan. Hieronder geven we u de top vijf tegenwerpingen die u kunt verwachten bij telefonisch incasseren. En de mogelijke antwoorden. Blijf altijd vriendelijk, maar wees wel duidelijk en maak heldere afspraken met uw klant.

De top 5

  1. We  hebben de factuur nooit ontvangen!
    “Dat is opmerkelijk. Ik stuur u onmiddellijk een kopie. Zit u nu achter uw pc? Wat gaat u doen om deze factuur nog deze week te betalen?”
     
  2. We wachten op een grote betaling van een klant. Daarna bent u de eerste.
    “Ook wij doen alles om ook onze klanten tijdig te laten betalen. Daarom bel ik u. Wij hebben onlangs een training telefonisch incasseren gevolgd en dat heeft daadwerkelijk effect gehad op de betaaltermijn van onze klanten. Voor deze factuur hebben we een betaaltermijn van 30 dagen afgesproken. Kunt u ervoor zorgen dat het bedrag nog deze week op onze rekening staat?”
     
  3. Het bedrag is deze morgen overgemaakt.
    “Mooi, ik controleer onmiddellijk of het bedrag binnen is. Is dat niet zo, dan bel ik u terug om goede afspraken te maken. We doen er alles aan om tijdig te leveren. In ruil vragen wij u om in de toekomst tijdig te betalen. Kunnen we dat afspreken?”
     
  4. Misschien heeft de bank een fout gemaakt. We zoeken het uit en u hoort nog van ons.
    “Dat is niet prettig. Kan ik uw bank hierover contacteren?”
     
  5. We hebben de producten wel besteld bij u, maar nooit ontvangen.
    “Dan maken we niet zo’n beste beurt. Ik ga dit onmiddellijk rechtzetten en ervoor zorgen dat u morgen nog een nieuwe zending ontvangt. Ik bel u morgen aan het einde van de dag om te controleren of alles in orde is. En dan maak ik graag concrete afspraken met u over de betaling van de factuur. Past het als ik om half 5 bel?”

Heel veel succes met uw telefonisch debiteurenbeheer.

Gelijkaardige publicaties