Artikel
Geschreven door Jens Verboven
Posted on 14/03/2019

De impact van cash-for-car op de leasingsector

306 keer gelezen

Files en verzadigde wegen zijn dagelijkse kost. Vrachtwagens en bedrijfswagens worden daarvoor wel eens met de vinger gewezen. Bedrijfswagens vormen nochtans slechts een klein percentage van het totaal aantal voertuigen op de baan. De cash-for-car-regeling en bij uitbreiding het mobiliteitsbudget moeten het tij keren. Hoe kijkt een wereldspeler uit de leasingsector voor motorvoertuigen deze evolutie tegemoet? Welke impact verwachten zij? Industry expert Bart Claes van LeasePlan geeft zijn kijk op de nieuwste ontwikkelingen.

Download ook de sectorfiche

C331BE_Graydon-Sector-Insights-Lease-Verhuur-Van-Motorvoertuigen.JPG

Werknemers met een bedrijfswagen kunnen sinds januari 2018 hun bedrijfswagen inruilen voor een som geld. Met deze cash-for-car-regeling wil de regering het aantal voertuigen op de weg terugdringen en het mobiliteitsprobleem aanpakken. Deze maatregel was echter niet meteen succesvol. Er zijn namelijk maar een dertigtal dossiers gekend van mensen die deze switch hebben gemaakt.

‘Als alles volgens plan verloopt, dan gaat vanaf 1 maart 2019 het mobiliteitsbudget in voege’, zegt Bart Claes, Director SME & Private Lease bij LeasePlan. ‘Dit budget laat werknemers toe om vlotter en milieubewuster op het werk te geraken. Dat betekent dat de werknemer, als zijn werkgever mee instapt, zijn totaal budget van de wagen kan omzetten naar een mobiliteitsbudget. De werknemer kan dit budget dan besteden aan duurzame vervoersmiddelen, een milieuvriendelijke wagen of een deel van de interesten van zijn hypothecaire lening financieren als hij op minder dan vijf kilometer van het werk woont. Het restsaldo betaalt men uit aan een fiscaal interessant tarief.’

Traditionele leasingbedrijven staan dus voor grote uitdagingen.

‘De leasingsector is echter al jaren voortrekker in het aanbieden van de meest milieuvriendelijke wagens. We zien in het mobiliteitsbudget dan ook opportuniteiten om vloten snel milieuvriendelijker te maken.’

Propositie voor mobiliteit

Maar hoe zit dat dan met dat mobiliteitsbudget?

‘Wat bijzonder is aan deze nieuwe regeling en ook leuker voor ons, is dat wij als speler nu de markt mogen opgaan met een voorstel rond mobiliteit’, gaat Bart Claes verder. ‘Vroeger ging het alleen om de leasing van een auto. Nu gaat het over mobiliteitsoplossingen, met de nadruk op oplossingen. Vooral grotere bedrijven zijn hierin geïnteresseerd. Al zit dan niet alles bij LeasePlan, maar we werken hiervoor samen met partners, zoals bijvoorbeeld XXImo. XXImo is in feite een mobiliteitsprovider. Het voorziet een mobiliteitskaart, die de werkgever ter beschikking stelt van de werknemer. Op deze kaart wordt op maand- of jaarbasis een budget opgeladen.’

De toepassingsmogelijkheden lopen uiteen, van taxiritten tot een treinabonnement. Maar net zo goed kunt u er uw parkeerbiljet mee betalen.

‘Tot nu toe wordt dat bedrag in de meeste gevallen afgetrokken van het wagenbudget dat de werknemer heeft, zodat het kostenneutraal blijft voor de werkgever.’

Betrouwbaarheid

Mensen zijn ondertussen bereid om grondig na te denken over mobiliteit. Ze plaatsen vraagtekens bij de manier waarop ze zich vandaag verplaatsen. Daarbij leggen ze de voor- en nadelen van de alternatieven in de weegschaal.

‘Een element dat zwaar doorweegt, is betrouwbaarheid’, zegt Bart Claes. ‘Iedereen weet dat het openbaar vervoer kampt met een stiptheidsprobleem. Het is ook elke keer afwachten of er bijvoorbeeld voldoende treinstellen zijn ingezet tijdens piekmomenten.’

In 2018 steeg het aantal ingeschreven bedrijfswagens voor het vierde jaar op rij, ondanks de invoering van het cash-for-car-systeem. Het ging om een recordaantal van net geen 294.000 wagens. Bart Claes twijfelt er niet aan dat het gros van de werknemers nog steeds voor een wagen zal kiezen, en is ervan overtuigd dat deze steeds milieuvriendelijker gaan worden.

‘Er ontstaat een draagvlak voor andere vormen van mobiliteit. Maar door het gebrek aan alternatieven krijgt men deze populatie niet zo snel uit hun bedrijfswagen.’

Thuiswerken

De industry expert van LeasePlan wijst erop dat er nog andere mogelijkheden zijn om het aantal wagens in de spits terug te dringen.

‘Toen ik nog accountmanager was, vroeg ik telkens naar de gevoerde policy rond thuiswerken. Het toppunt van verbeterde mobiliteit is immers een niet-verplaatsing. Dan bleek heel vaak dat bedrijven daar niet op toespitsen. Terwijl het een eerste stap kan zijn om het mobiliteitsprobleem aan te pakken. Ik begrijp best dat dat niet mogelijk is voor iemand die in een productieafdeling werkt. Maar wat met iemand die de hele dag aan zijn computer zit?’

‘Veel bedrijven zijn daar nog niet aan toe. Ze kunnen de controle niet lossen en willen weten wie op welk moment, wat aan het doen is. Terwijl dat een discussie is die het opentrekken waard is.’