Artikel
Geschreven door Annick Vangramberen
Posted on 30/05/2018

De groeiscore gebruiken is oneerlijk tegenover uw concurrent

303 keer gelezen

Wat zou u ervan denken als u in uw klantenportefeuille de klanten kunt detecteren die over een periode van twaalf maanden zullen groeien en welke niet? Wat zou u zeggen als u vooraf weet of uw investeringen in een bepaalde klant ook zullen renderen? En wat zou u doen als u weet dat een klant het komende jaar zal inbinden? Interessant. Niet? Criticasters zullen zeggen dat het niet kan. Niemand kan in een glazen bol kijken en de toekomst voorspellen. Uitgebreid testen met de groeiscore bewijst nochtans het tegendeel.

De digitalisering geeft de zakenwereld de kans om in een razend tempo verder te evolueren. Knopen kunnen steeds sneller doorgehakt worden, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de beslissing. Efficiëntie is meer dan ooit key. Liefst van al zouden bedrijven tijd en budget investeren in segmenten, klanten en prospects waar potentieel zit. Tot op de dag van vandaag was dat nog grotendeels giswerk, maar de tijden zijn flink veranderd. 

Data zijn hierbij cruciaal. Data hebben in de meest uiteenlopende sectoren een hele resem aan nieuwe toepassingen geopend. Toch is het onbegonnen werk om deze data, die vandaag overal in overvloed aanwezig zijn, manueel te verzamelen en te analyseren. Gelukkig zijn er specialisten die handige tools ontwikkelen die helpen om in één oogopslag een waardeoordeel te vormen. De groeiscore is zo een instrument, dat u helpt om uw pijlen gericht af te vuren.

De evolutie van het bedrijf in de nabije toekomst

Toekomstig gedrag voorspellen wordt steeds belangrijker om de juiste (investerings-)beslissingen te nemen. Om efficiënt zaken te doen met partners, is het belangrijk om weten waar het bedrijf binnen nu en 12 maanden zal staan. De groeiscore biedt hier een unieke indicatie. Deze brengt immers de potentiële groei van een bedrijf over het komende jaar in kaart. De groeiscore bekijkt in welke mate een kmo zijn eigen groei kan financieren, zonder onmiddellijk beroep te doen op extern kapitaal. Er zijn tal van parameters waar rekening mee wordt gehouden. Denk maar aan balanstotaal, omzet, aantal werknemers, de marktomstandigheden en heel wat financiële gegevens die in de database van Graydon te vinden zijn. 

Waarom is de groeiscore relevant? 

Waar heel wat cijfers en ratio’s focussen op risico’s en faillissementen vermijden, focust de groeiscore resoluut op toekomstige groei. Waar de academische wereld terughoudend reageert op groei voorspellen, kan de groeiscore toch een stevig onderbouwde richting aangeven. Dat betekent dat u als ondernemer veel gerichter leads kunt genereren. Dat u veel nauwkeuriger prioriteiten kunt bepalen. Dat u tijd en budget kunt toewijzen aan klanten en segmenten waar potentieel te vinden is. Dat u ook up- en crosssell mogelijkheden kunt voorspellen en uw ROI gevoelig kunt optrekken. Een zegen voor uw strategische planning en budgettering.

Aandachtspunten als u de groeiscore gebruikt

Is blind varen op de groeiscore een goed idee? Nee, natuurlijk niet. Er zijn uiteraard een aantal aandachtspunten. Zo betekent de groei van een onderneming niet altijd dat u er als leverancier ook mee van zult kunnen profiteren. Al moet meegroeien met uw klanten wel het uitgangspunt zijn. Als groothandel in kantoormateriaal weet u bijvoorbeeld dat een bedrijf meer bureaus of pc’s nodig zal hebben als het groeit. Het geeft u de gelegenheid om tijd en geld te investeren in deze klant en er een goede relatie mee op te bouwen.

Verder geeft de score geen informatie over het feit of het om gezonde groei gaat. Dus controleer nog altijd het kredietadvies en de betaalscore bij een nieuwe bestelling, zodat u weet of uw klant op dat moment kan en ook zal betalen.

Groei kan in twee richtingen evolueren: positieve, maar ook negatieve groei kan voorspeld worden op basis van de groeiscore. Uiteraard vertonen heel wat bedrijven een schommeling in hun financiële resultaten. Een deel van de Belgische economie zal dus als volatiel bestempeld worden. 

Voor bedrijven met een jaarrekening

De groeiscore is de nieuwste score van Graydon. Testresultaten en klantvalidatie tonen aan dat het voorspellend karakter van de score hoog is. Op dit moment is de groeiscore beschikbaar voor alle bedrijven die een jaarrekening publiceren. Verder onderzoek is aan de gang om de scope uit te breiden naar de hele Belgische economie.

Meer bepaald gaat het om een derde van de actieve populatie of zo’n 400.000 bedrijven. Beperkt? Nee, helemaal niet, want als u vzw’s, parastatalen en overheidsbedrijven buiten beschouwing laat, dan komt u al snel aan de helft van de actieve populatie. Maar net dat zijn ook de bedrijven met échte economische activiteit.

Neem de groeiscore mee in uw dashboard

Bent u bezig met de groei van uw bedrijf? Dan wilt u wellicht graag weten of het verantwoord is om in een bepaalde markt of prospect tijd en geld te investeren. De groeiscore vormt alvast een uitstekende vertrekbasis om efficiënter te prospecteren en biedt u een hogere kans op slagen. De toekomst van uw eigen bedrijf kan er maar wel bij varen. De groeiscore wordt toegevoegd aan onze toepassing Graydon Market Information, maar kan ook afzonderlijk opgevraagd worden. 

Wilt u meer weten over de groeiscore? Wilt u bedrijven met groeipotentieel detecteren om nauwkeuriger budgetten toe te wijzen en gerichter te werk te gaan? Wilt u aan de hand van de groeiscore in de toekomst kijken? Contacteer ons voor een vrijblijvend advies via contact@graydon.be of op het nummer 03/280.88.62.