Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

De 10 meest gebruikte ‘excuses’ om de betaling uit te stellen

  1. De factuur niet ontvangen
    Controleer eerst het adres en andere gegevens. Zijn die correct, stuur dan een kopie per mail. Vergeet in ieder geval niet om onmiddellijk al een betalingsafspraak te maken. Wil je liever een globale oplossing omdat dit argument vaak gebruikt wordt? Ga dan voor elektronische facturatie.
     
  2. Ik kan niet betalen want mijn klanten betalen mij niet
    Heel vervelend, maar niet relevant. Focus je op jouw afspraken.
     
  3. De kwaliteit van de goederen/diensten was niet goed
    Wijs op de klachtentermijn, benadruk dat je het spijtig vindt dat het niet vroeger gemeld is. Onderzoek of het waar is of niet. Tracht toch betaling binnen te krijgen (cfr. algemene voorwaarden).
     
  4. De boekhouder/zaakvoerder is met verlof, ziek, afwezig, in vergadering…
    Leg de verantwoordelijkheid bij de brenger van de boodschap: Wat stel je voor? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat…?
     
  5. Het PO-nummer ontbreekt
    Koppel onmiddellijk terug naar je verkoopafdeling. Leer hen dat een bestelbon volledig moet ingevuld zijn.
     
  6. We hebben cashflowproblemen
    Als een loyale klant die meestal correct betaalt dit argument gebruikt, zal dit ongetwijfeld waar zijn en maak je afspraken voor betaling in de toekomst of deelbetalingen.
    Is dit een nieuwe klant, dan blokkeer je onmiddellijk alle volgende kredietverkopen.
     
  7. Wij betalen maar 1 à 2 keer per maand/week
    Wijs erop dat systemen door mensen ingevuld worden. Wijzigingen zijn meestal wel mogelijk, manuele betalingen ook. Is er geen aanpassing mogelijk, hou er dan rekening mee bij het facturatieproces.
     
  8. Wij betalen altijd op 30/60 dagen einde maand
    Als je onderling andere afspraken hebt gemaakt dan de boekhouding je nu meldt, koppel dan terug naar de aankoper. Accepteer de afwijkende betalingstermijn niet te snel.
     
  9. Ik ben het vergeten
    Onmiddellijk concrete afspraak maken: hoe,, wie, wanneer, zal de vergetelheid rechtgezet worden?
     
  10. Ik zal het zo snel mogelijk in orde maken
    Deze vage belofte is niet voldoende. Bedank, maar ga voor een concrete afspraak.
Gelijkaardige publicaties