Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Databeheer: hoe financiële instellingen klantvertrouwen kunnen terugwinnen

Met zijn scriptie over de slechte datakwaliteit van financiële instellingen won Peter Berger in 2012 de VRC Scriptieprijs. Human Inference stelt nu dat financiële instellingen twee vliegen in één klap kunnen slaan door data centraal te beheren. Daarmee kunnen zij het belang van de klant vooropstellen en beter voldoen aan de wetgeving.

Klantvertrouwen

Het vertrouwen van de klant terugwinnen is momenteel een van de grootste uitdagingen voor financiële instellingen. Begin februari bleek dat liefst 98% van de lezers van De Telegraaf het eens was met de stelling dat het toezicht op banken heeft gefaald. Het is niet bevorderlijk voor het imago als bijvoorbeeld alleen de afdeling Verzekeringen een adreswijziging verwerkt terwijl de klant op zijn oude adres post ontvangt over zijn hypotheek. En toch gebeurt dit nog vaak. Het scriptieonderzoek van Berger laat zien dat de datakwaliteit van financiële instellingen ondermaats is. Zonde, want in de data waar onder meer banken over beschikken ligt een enorm potentieel. Dat stelde adviseur Niels Smidt eerder op NUzakelijk.nl.

Datatoepassingen

Volgens Smidt dienen banken data bijvoorbeeld te gebruiken voor de analyse van klantgedrag. Hij noemt een winkelketen die kan achterhalen welke doelgroep waar aankopen doet door bestaande klantgegevens te combineren met data van banken. Pascal Spelier, Managing Consultant bij Capgemini, ziet ook mogelijkheden voor verzekeraars. Zij kunnen data gebruiken om risico’s beter te voorspellen en beter te beheren. Bovendien kunnen zij premies afstemmen op individuele klanten. Als voorbeeld noemt Spelier de opkomst van autoverzekeringen voor trips in het buitenland. De premie hangt dan af van het rijgedrag dat met sensoren in uw smartphone wordt vastgesteld.

Klantgericht én risicobeperkend

In de whitepaper ‘Van proces naar persoonlijk’ stelt Human Inference dat financiële instellingen zich nu nog te veel richten op processen in plaats van op de behoeften van de klant. Door informatie samen te brengen op één plek zouden financiële instellingen hun klanten beter kunnen bedienen en daarmee hun vertrouwen kunnen terugwinnen. Daarnaast kan het klantinzicht ook gebruikt worden om risico’s beter te beheersen en te voldoen aan wet- en regelgeving.

In ieder geval kunnen financiële instellingen nog heel wat stappen vooruitzetten door data centraal te beheren en te analyseren.

Gelijkaardige publicaties