Artikel
Geschreven door Sven Persoone
Posted on 18/07/2017

Data-driven bedrijven boeken betere resultaten

132 keer gelezen

Data-driven marketing is een must voor alle bedrijven, niet alleen voor technologische start-ups of multinationals. ‘Bedrijven die data uit hun systemen halen, maken slimmere beslissingen en halen betere resultaten, zo simpel is het’, zegt Jessica Best. Of concreet: betere prospects, doeltreffende campagnes, maximale customer lifetime en hogere inkomsten.

Deze blog maakt deel uit van Data Talks, een reeks artikelen gelinkt aan het e-book over data-driven marketing . Download het volledige e-book.

Het handboek voor data-driven marketing

GPS

Er was nog nooit zoveel data beschikbaar en data-analyse was nog nooit zo betaalbaar. Toch twijfelen veel ondernemingen nog steeds om data te integreren in hun beslissingsprocessen. Waarom? Ze weten niet hoe te beginnen en - belangrijker nog - wat datagedreven werken hen concreet zal opleveren. ‘Je kan het vergelijken met een GPS-systeem’, zegt Maarten Verschuere. ‘Je weet pas wat je mist, wanneer je voor het eerst met eentje rijdt.’

Verschuere vat de voordelen van data-driven marketing samen als ‘minder inspanningen voor hetzelfde of zelfs beter resultaat’. Of concreet: ‘Minder verlies van klanten, een hogere klantinstroom, optimale prijszetting, effectieve promoties, …’

Neem bijvoorbeeld de afbakening van een doelgroep: op basis van data van bestaande klanten, kan je jouw ideale klant identificeren. Vervolgens kun je prospects met hetzelfde profiel opsporen en targetten. Data laten je ook toe om de resultaten van afgelopen campagnes in kaart te brengen, parameters te bepalen en toekomstige campagnes te optimaliseren. Of denk aan churn preventie: het vroegtijdig identificeren én behouden van klanten met een hoog risico om te vertrekken.

Koppelen aan bedrijfsdoelstellingen

‘Met data kunnen we als marketeers de lat hoger leggen ’, meent Jessica Best. ‘Niet alleen om creatieve prijzen te winnen, maar ook om campagnes op te zetten die we kunnen verantwoorden met heldere cijfers. Campagnes dus die échte resultaten opleveren.’

Die impact, benadrukt Best, is het grootst wanneer marketeers vooraf hun doelstellingen bepalen en hun metrics koppelen aan de algemene KPI’s van het bedrijf. ‘Ik had bijvoorbeeld ooit een groot bedrijf als klant, waar data in grote mate werden opgevolgd, maar heel ad hoc en verspreid. De marketingafdeling hield het aantal likes op hun Facebookpagina bij, terwijl de CFO zich vooral concentreerde op salesgrafieken. In totaal had het bedrijf zo’n twaalf verschillende datarapporten. Mijn collega’s hebben die twaalf rapporten herleid naar een dashboard van drie pagina’s. Iedereen, van de CFO tot de marketingmensen, keek voortaan naar dezelfde statistieken wanneer er beslissingen werden genomen. Ze zagen samen de kosten per lead of de effectieve resultaten van een campagne. Die ingreep heeft ervoor gezorgd dat ze hun media-uitgaven twintig procent efficiënter konden inzetten.’

Proefproject

‘Data is een must voor elk bedrijf’, besluit Jessica Best. ‘Omdat de inzichten die data je opleveren, maken dat je véél efficiënter kunt werken dan wanneer je louter vertrouwt op je buikgevoel. Datagedreven bedrijven nemen slimmere beslissingen en dat vertaalt zich in hogere inkomsten. Doe je het niet, dan haalt de concurrentie je vroeg of laat in.’

Of om terug te grijpen naar de vergelijking met de GPS: ‘Elk bedrijf zou het op zijn minst eens moeten proberen, bijvoorbeeld met een proefproject’, aldus Verschuere. ‘Ik garandeer jullie: de voordelen zijn te groot om te negeren.’


Over de geïnterviewde experts:

Jessica Best: Director of Data-Driven Marketing bij Barkley. Dit onafhankelijk bedrijf in Kansas City probeert op een creatieve en innovatieve manier het beste in elk merk naar boven te halen.

Maarten Verschuere: Founder bij Clever en Data Solutions Lead bij Profacts. Maarten is gespecialiseerd in artificial intelligence- en data-oplossingen.

De interviews met de experten werden uitgewerkt in verschillende blogposts onder de noemer #DataTalks. Al deze blogposts zijn vervolgens weer gebundeld in het e-paper:

#DataTalks data-driven marketing