Artikel
Geschreven door Filip Hendrickx
Posted on 30/07/2014

Crowdfunding: zo halen startende ondernemers geld op

141 keer gelezen

Voor startende ondernemers is crowdfunding een steeds populairder alternatief voor een lening bij de bank. Toch is het niet eenvoudig om voor elk project geld op te halen bij je fans, vrienden en familie. Het crowdfundingplatform Kickstarter heeft 13 tips opgelijst voor startende ondernemers.

Kickstarter (de grootste online speler op het gebied van crowdfunding). geeft nuttige adviezen en cijfers om de slaagkansen van uw project te verhogen. Deze zijn gebaseerd op de continue vergelijking van projecten die slagen en falen.

  1. Weet dat enkel volledige projecten in aanmerking komen. Omschrijf ze nauwkeurig en aantrekkelijk. Ken uw doel en uw timing. Toon welke verwachtingen investeerders mogen koesteren.
     
  2. Neem de tijd. Gemiddeld schaven indieners twee weken aan hun projectfiche vooraleer het te lanceren. Hou het specifiek, eenvoudig en goed te herinneren. Vul alle mogelijkheden in: knappe foto, biografie, korte beschrijving, …
     
  3. Denk goed na over het budget dat u wilt ophalen via crowdfunding. Het geld wordt pas uitgekeerd wanneer het hele budget wordt gerealiseerd. Beter een lager doel zetten als u onzeker bent over de slaagkansen.
     
  4. Voorzie een toffe beloning voor uw investeerders. De beste beloningen komen uit het project zelf, bijvoorbeeld een demo-product wanneer er fondsen voor een innovatief gadget worden gevraagd of een setbezoek bij een filmopname.
     
  5. Projecten zonder een beloning slagen in 28% van de gevallen. Van zodra er iets wordt beloofd met een waarde van 15 dollar of minder stijgen de slaagkansen naar 45%.
     
  6. De meeste investeerders geven 25 euro. De gemiddelde gift bedraagt 70 euro.
     
  7. Spreek uw netwerk aan. Het zijn in de eerste plaats familie, vrienden en believers van het eerste uur die instappen.
     
  8. Maak een video. Het eerste wat geïnteresseerden doen, is een video bekijken. Projecten met een video hebben een hogere succesratio, van 50% tegenover 30% zonder video.
     
  9. Een leuke, persoonlijke boodschap is het meest effectief. Gebruik hiervoor zeker ook je persoonlijke Facebook-pagina, blog, Twitter, … Neem uw tijd om mensen persoonlijk te contacteren.
     
  10. Contacteer de media. Deze zoeken altijd originele projecten en gedurfde ondernemers.
     
  11. Update en hou uw volgers op de hoogte van evoluties binnen het project.
     
  12. Eenmaal de financieringsronde wordt afgesloten, beloont u meteen uw financiers. Hopelijk dacht u vooraf ook aan de verzendkosten.
     
  13. Stop de communicatie niet nadat het project zijn fondsen heeft opgehaald. Laat het verhaal en het project verder leven in tekst, beeld en video. Dit zal u ook helpen om een volgend project succesvol te lanceren.

Crowdfunding handboek

Leer alles over succes boeken via crowdfunding in het Handbook van Kickstarter.

Of bekijk enkele andere financieringsvormen in het e-book ‘Hoe uw bedrijf slim financieren?’.

Download het e-book