De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

Content marketing: 3 belangrijke mythes ontkracht

Content marketing is de marketing van de toekomst, ook voor B2B. Toch zijn er nog veel marketeers en bedrijven die hier niet in meegaan. In deze blog weerleg ik drie veelgehoorde argumenten tégen de inzet van content in de B2B-marketing. 

De laatste jaren is er veel aandacht voor content marketing. Relevante content wordt gebruikt om sterke relaties op te bouwen met uw publiek om social sharing en interactie te bevorderen en bovendien leads te converteren. Push-strategieën uit het verleden worden vervangen door interactie en het bieden van waarde voor doelgroepen door middel van inbound marketing.

Nu afnemers steeds kritischer worden, past deze manier van kennis delen veel meer bij de wensen en het gedrag van de goed geïnformeerde consumenten en buyers van vandaag de dag. Toch zijn er nog marketeers en CEO’s die niet overtuigd zijn van het investeren in een content strategie.

Is content marketing game-changing?

In een omgeving zoals die van onlinemarketing is een zekere mate van scepticisme noodzakelijk. Bijna dagelijks krijgen wij (marketeers) nieuwe ‘game-changing’ technologieën en zienswijzen voorgeschoteld. Maar content marketing is ECHT here to stay! Hieronder vindt u de drie meest gehoorde argumenten tegen de inzet hier van. En hun weerlegging.

1. “Wij hebben geen tijd om content te creëren”

De tijd van een marketeer is kostbaar. U moet op een dag aan honderd dingen tegelijk denken en de druk is hoog. Toch is tijdgebrek geen steekhoudend argument tegen het opzetten van content marketing om de volgende redenen:

  • Een goede content helpt u om tijd en middelen te herverdelen vanuit ondermaats presterende campagnes en kanalen. Door te evalueren wat in uw marketingmix te weinig opbrengt en hierin te snijden, hebt u meer tijd over om een start te maken met content.
  • Contentcreatie kan gemakkelijk worden geoutsourced; zowel intern als extern. Vraag uw medewerkers die contact hebben met de klanten (sales, klantenservice) om hun ervaringen met klanten om te zetten in blogs. Ook zijn er veel externe partijen die u kunnen helpen bij het opzetten en uitvoeren van uw content strategie. 

2. “Er is geen bewezen ROI”

Meer financieel gedreven managers (CFO, CEO) en marketeers hebben moeite met de onduidelijke relatie tussen content en omzet. Toch wordt de ROI van content steeds meer bewezen.

  • Allereerst is een content strategie gericht op lange termijn. Deze draagt bij aan de financiële gezondheid van uw bedrijf op de lange termijn. Content versterkt de SEO van uw website en het imago van uw bedrijf als thought leader. Net als andere vormen van branding is het resultaat pas na veel inspanning zichtbaar. Dit is iets wat de financiële breinen onder ons zullen moeten inzien.
  • Bedrijven die inzetten op content marketing verhogen de sociale interactie, het aantal nieuwsbriefinschrijvingen, versterken hun reputatie en verhogen uiteindelijk het aantal leads. Een handig hulpmiddel om het management te overtuigen is het opstellen van een content score card met duidelijke KPI’s.
  • Door middel van marketingautomatiseringsoftware is het steeds makkelijker om een relatie te leggen tussen verstuurde en gedownloade content door uw buyer en een gesloten deal. Bent u een stap verder in uw contentmarketingstrategie, dan is het aanschaffen van automatiseringssoftware een goede volgende stap om nog beter inzicht te krijgen in de ROI. 

3. “Het is de investering niet waard”

Een bijkomend probleem om de ROI aan te tonen is dat men nogal conservatief wil omspringen met de beperkte marketingbudgetten. Het is daarom misschien niet gek dat veel marketeers nog twijfelen om in het diepe te springen met content marketing.

Voor het bedrijf dat in de toekomst nog relevant wil zijn in zijn sector, is de investering echter meer dan de moeite. Content is namelijk de basis, het fundament van de dialoog tussen bedrijf en doelgroep. De consument of buyer van de toekomst heeft geen boodschap aan uw verstorende marketingboodschap. Hij of zij wil de informatie die hij of zij zoekt vinden, op het moment in de buyer cycle waarop het hem of haar uitkomt en in de modaliteit waarin hij of zij het het liefst heeft. Bedrijven die zich dat eerder realiseren, zullen een voorsprong nemen op de bedrijven die als laatste aanhaken.

Gelijkaardige publicaties