Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Communiceer transparant op sociale media

U en uw bedrijf worden constant online doorgelicht. U schrikt, maar beseft ook wel de draagwijdte daarvan. Nooit heeft er zo een berg informatie over u open en bloot op straat gelegen.

Iedereen die met u zaken wilt doen, zal deze informatie vinden. Eender welk bedrijf waaraan u wilt leveren of waarvoor u een betrouwbare partner wilt zijn. Helaas is niet alle informatie altijd betrouwbaar. Vaak is de bron ongekend. Vaak zijn de berichten niet op hun waarheid gecheckt.

Het is dan ook in uw voordeel om zelf eerlijke en positieve informatie over en rond uw bedrijf, producten en diensten te verspreiden. Dit kan door sociale media op een intelligente manier in te schakelen.

Hoe transparant zijn?

Transparantie is hierin een sleutelwoord. Maar hoe kunt u transparant zijn en toch niet alles blootgeven?

1. Vertel de waarheid.
Voer een eerlijke en open communicatie en marketing. Geef fouten toe. Maar geen paniek, dit wil niet zeggen dat u alles online moet bespreken. Iets niet vertellen is nog steeds iets anders dan foutief en oneerlijk communiceren.

2. Laat interactie toe.
Online is het vrij eenvoudig om op elkaar te reageren en te discussiëren. Heb hier geen schrik van. Zelfs een kritische reactie onder een blog, een vlijmscherpe tweet kan in uw voordeel spelen... op voorwaarde dat u deze intelligent beantwoordt.

3. Word een informatiecentrum.
Geef uw publiek de informatie die het nodig heeft om beter te kunnen werken. Verzamel online content over uw sector, over zaken gerelateerd aan uw producten en diensten.

4. Vermijd commerciële boodschappen.
Probeer er geen PR-artikels van te maken. Deze doorprikt uw lezer, waardoor die voortaan zijn informatie elders gaat zoeken. Of waardoor hij afhaakt als potentiële klant, leverancier of partner. Beter laat u zich opmerken als expert, steeds bereid te helpen en grondig op de hoogte van zijn vak en alle evoluties hierrond.

Gelijkaardige publicaties