4 vragen voor uw big data softwareleverancier
Terug naar overzicht
blog

Big data is niet enkel voor IT-ers

Over big data valt zoveel te lezen dat u door het bos de bomen niet meer dreigt te zien. Er wordt zo een grote hype rond gecreëerd dat u denkt dat het vanzelf wel over waait. Big data is complex en voor grote bedrijven? Fout! Big data heeft voor iedereen wat in petto en is niet alleen voor uw IT-man of -vrouw.

In deze blog wijden we u in op een terrein dat u tot nu toe misschien links liet liggen. Zo leert u big data inzetten op uw niveau, met gegarandeerd meer omzet en winst. Maar eerst de basics. Wat is big data niet? Wat is big data wel?

Vraag 1. Wat is big data NIET?

Om het onderwerp meteen open te gooien: big data is niet het exclusieve terrein van IT-ers. Zelfs al kent u niets van bits en bytes, dan valt er toch iets voor uw functie te winnen als u zich verdiept in big data. Finance kan bijvoorbeeld beter het betaalgedrag van klanten monitoren via de juiste inzichten uit data. Marketing weet dankzij big data dan weer wie, wanneer en hoe te benaderen. Product development kent beter de wensen van het doelpubliek.

Veel ondernemingen vinden het vandaag al fantastisch als ze weten wie hun mailings opent. Ze houden bij hoeveel promotiebonnen worden ingeruild. Ze meten de merkbekendheid voor en na een campagne en noteren de postcodes van hun klanten. Maar big data gaat nog een stapje verder. Big data betekent inzichten genereren uit grote hoeveelheden data.

Enkel uit de gegevens van contactpersonen vallen onvoldoende inzichten te halen. Enkel uit de meting van merkbekendheid na een reclamecampagne valt niets te leren over de bekendheid in de toekomst.

Big data gaat veel verder dan de data die veel ondernemingen vandaag al verzamelen. En tegelijkertijd hoeft big niet zo groot te zijn dat het u boven het hoofd groeit. Als u weet wat u nodig hebt, dan kunt u gericht zoeken naar de speld in de hooiberg. Of u kunt laten zoeken door experten die hier meer bedreven in zijn. Want vooral: big data mag u niet afleiden van uw focus. Het moet helpen uw focus scherper te stellen. En zo ook beter zaken te doen. 

Vraag 2. Wat is big data WEL?

Big data is kort gezegd de verzameling van alle mogelijke informatie over uw markt, uw potentiële klanten, de regio’s waarin u actief bent, informatie over uw klanten/gebruikers, over uw concurrenten,... De verzameling gaat van gestructureerde gegevensbronnen (bijvoorbeeld publicaties in het Belgisch Staatsblad) tot ongestructureerde online bronnen (bijvoorbeeld via sociale media). De hoeveelheid virtuele data die er vandaag te rapen valt, is verantwoordelijk voor de term ‘big data’. Er valt namelijk ontzettend veel informatie te verzamelen.

Bekijk ook de infographic:

Relevante databronnen voor de creditmanager

Amerikaanse cijfers swingen helemaal de pan uit. Volgens het artikel Big Data: The Management Revolution in Harvard Business Review werd er in 2012 elke dag al 2,5 exabytes aan data verzameld, of 2,5 miljard gigabytes. IDC voorspelt dat het digitale universum groeit naar 44 zettabyte tegen 2020.

Deze informatie wordt waardevol wanneer er linken worden aangebracht. Wanneer ze ons nieuwe inzichten opleveren. Zo kan een online shop u andere producten aanraden op basis van data over websites die u ooit bezocht heeft. Zo kan diezelfde shop u bestoken met advertenties ook al bent u maar één keer komen kijken. Zo kunt u uw omzet voorspellen bij slecht weer. Zo kunt u weten wanneer u best een mailing naar potentiële klanten kunt sturen. Zo weet u wie te targetten. Enzovoort.

Lees ook het e-paper:

Start to analyze, zo haalt u inzichten uit uw databronnen

Vraag 3. Wat kan big data u opleveren?

Zet u big data goed in, dan levert het u zonder twijfel een competitief voordeel op. En bovendien, veel meer dan een tijdelijke voorsprong. De concurrentie zal deze voorsprong niet zomaar kunnen inhalen.

U weet meer over uw klanten, u weet meer over uw prospecten, u weet meer over uw markt en die van uw concurrenten. De inzichten in het huidige koopgedrag vertellen u meteen ook alles over de mogelijkheden en ontwikkelingen in de toekomst.

Voorwaarde is wel dat u er sneller mee start dan uw concurrenten. Waarom vandaag nog starten met big data leest u in deze blog.

Lees ook het e-paper:

Hoe goed kent u uw klant?

Gelijkaardige publicaties