Artikel
Geschreven door Jens Verboven
Posted on 15/09/2015

Big data: complex en voor grote bedrijven? FOUT!

198 keer gelezen

Big data is complex en enkel voor grote bedrijven. Big data vormt bovendien een bedreiging op de privacy. Het zijn de voornaamste redenen waarom kmo’s zich afzijdig houden van big data. Nochtans zijn ze gebaseerd op een verkeerd beeld van deze onmiskenbare trend in IT. U kunt – ik zou zelfs durven zeggen ‘moet’ – er echt wel simpel mee beginnen.

3 redenen waarom big data u afschrikken

Veel kmo’s houden de boot af omdat ze denken dat de alomvattende term ‘big data’ fel overroepen is. Ik kan ze geen ongelijk geven. Ook voor u als kmo-zaakvoerder heb ik begrip. U kunt zich als burger in uw privacy aangetast voelen bij de manier waarop grote marketingorganisaties big data inzetten.

Kent u bijvoorbeeld het verhaal van de vader die op een vreemde manier ontdekte dat zijn tienerdochter zwanger was? Plots belandden er advertenties gericht op zwangere vrouwen in de brievenbus. Een winkelketen had haar advertenties immers feilloos aangepast aan het koopgedrag van haar klanten. De winkel was eerder op de hoogte van de zwangerschap dan de vader van het meisje, zoals Forbes schreef.

Het is niet het meest aangename voorbeeld, maar het toont wel aan dat u data gericht kunt inzetten om uw verkoop te verhogen. Door data op de juiste manier te gebruiken, zult u zich beter kunnen onderscheiden van uw concurrenten.

Wat houdt u en kmo’s in het algemeen vandaag nog tegen om data in te zetten?

  1. De term big data verwijst naar reusachtige hoeveelheden data en grote serverparken.
  2. Hierdoor wordt de verzameling, de analyse en de inzet van data als duur aangezien.
  3. Omdat kmo’s big data ervaren als complex, vrezen ze er heel veel tijd in te moeten steken. Tijd die ze helaas niet hebben.

Toch zijn dit zaken die allesbehalve overeenstemmen met de werkelijkheid. Elke kmo zal stappen vooruit zetten als ze op een slimme manier aan de slag gaat met (big) data.

Argumenten die voor big data pleiten in uw kmo

1. Big data hoeft niet big te zijn, wel smart

Big data linken we meteen aan grote, kapitaalkrachtige ondernemingen. Die koppeling lijkt op het eerste zicht logisch, maar ze is onterecht. Big data is ook interessant voor kleinere bedrijven als we big data begrijpen als ‘het verzamelen en koppelen van informatie’. De grootte van die berg informatie is hierbij geen criterium. Het voornaamste is dat de gegevens een meerwaarde betekenen.

Iedereen die onderneemt, verzamelt gegevens. In het facturatiesysteem, het CRM-programma of de marketingdatabase. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de systemen en hoe meer gegevens. Data die u leren hoe u klanten het best aanpakt, welke producten u kunt ontwikkelen en hoe u efficiënter kunt factureren. Kies niet voor de grote hoeveelheid, maar ga voor smart data.

Definieer welke gegevens nuttig en waardevol zijn voor uw bedrijfsprocessen. Welke gegevens zijn nuttig om het rendement te verhogen? Hoe kunt u op basis van data uw verkopers beter sturen? Wat hebt u nodig om fouten in uw facturatie te verminderen? 

2. Big data zijn niet ingewikkeld en complex, als u eenvoudig start

80 procent van de kmo’s maakt geen gebruik van data of het ontbreekt hen aan een coherent beleid. Ze organiseren wel eens een kortingsactie om e-mailadressen te verzamelen, versturen een mailing naar een paar duizend prospecten of schrijven een blog om bezoekers te trekken op de website. Maar dan stokt het vaak omdat er geen eenvoudig te hanteren systeem achter zit.

Nochtans zijn er genoeg hulpmiddelen om veel meer uit uw gegevens te halen. Denk maar aan mailprogramma’s zoals MailChimp en CampaignMonitor, Google Analytics, SalesForce en zo veel andere programma’s.

Start niet lukraak met nieuwe systemen. Start met het idee dat het straks eenvoudiger moet lopen dan vandaag. Het komt er dan op aan om één centraal systeem te creëren waar u alle tools aan kunt koppelen. En dan komt u meteen tegemoet aan het volgende argument.

3. U verspilt tijd omdat data in verschillende systemen zitten

Verschillende afdelingen geven vandaag, onafhankelijk van elkaar, data in. Willen ze iets van elkaar weten, dan starten ze een speurtocht binnen het bedrijf. Tijdrovend en de vraag stelt zich bovendien of de ene afdeling wel weet over welke gegevens andere afdelingen beschikken.

Een verkoper maakt bijvoorbeeld een verslag van zijn laatste klantenbezoek in een systeem dat alleen sales gebruikt. Mogelijk doet hij dit slordig of hij vergeet het gewoon. Vaak vanuit het idee ‘ik-heb-de-tijd-niet-om-het-goed-te-doen’ blijft heel wat informatie verborgen of gaat ze zelfs verloren voor de rest van de organisatie.

Zet één verantwoordelijke aan het roer

De volgende vraag die zich stelt: hoe los ik dit op? En die oplossing kan verrassend eenvoudig zijn. Ik pleit alvast voor één persoon: een chief data officer. Deze verantwoordelijke moet op zoek gaan naar simpele methodes om data te exploiteren. Het is iemand die iedereen op dezelfde lijn moet krijgen, die praktisch kan aantonen dat iedereen wint door systemen te koppelen en data correct in te brengen, enzovoort.

Een eenvoudige datastrategie onder de hoede van één specialist kan uw intrede betekenen in het tijdperk van big data.

De schatkamer van big data