Artikel
Geschreven door Joachim Van Lierde
Posted on 30/05/2016

Betalen voor data? U bent toch niet gek!

2156 keer gelezen

“Email database België, vandaag voor 99 EUR”. “B2B Database België. Slechts 75 EUR”. “Veruit de laagstgeprijsde B2B-adressen in België”.  U heeft deze reclameboodschappen ongetwijfeld al meermaals zien opduiken in uw mailbox. Dataleveranciers slaan u ermee om de oren. Voor luttele euro’s heeft u een complete databank. De Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) heeft een opensourceoplossing waarmee u zelfs kosteloos aan de slag kunt. Alleen wie gek is, betaalt nog  (veel) voor zijn data. Of niet?

Eerst moeten we een belangrijk onderscheid maken tussen de gratis open source, de goedkope data en de duurzame data.

  1. De eerste is afkomstig van een overheidsbron, de KBO. Logisch dat deze bron geen geld vraagt om de geregistreerde basisdata te laten gebruiken. Ze bevatten gegevens van de Belgische ondernemingen, zowel actief als passief. Naast naam- en adresgegevens zijn dat telefoonnummers, e-mailadressen, websites, activiteitscodes, handelsbenamingen en vestigingsadressen. Deze basis is toegankelijk voor iedereen, maar kan ook gratis in lijstvorm worden gedownload.
  2. Klassieke adressenboeren maken gebruik van deze open sourcedata om door te verkopen. Buiten e-mailadressen, namen en functies van contactpersonen en extra telefoonnummers voegen ze nauwelijks iets toe. Daarom liggen de prijzen die u betaalt zo laag. Er is weinig onderhoud nodig aan de databank en de eigen inbreng is quasi nihil. Zo worden de kosten gedrukt.
  3. Dat brengt ons tot het belangrijkste verschil tussen gratis data en goedkope data enerzijds en betaalde data anderzijds: de toegevoegde waarde die verder gaat dan de oppervlakte tonen. Een marketing intelligenceprovider maakt voor u dat verschil.

De basisdata voorbij

Wanneer u intelligent wilt omgaan met uw marketingprocessen, wil u graag méér dan platte adressengegevens kopen. U wil weten of een onderneming wel een duurzaam profiel heeft om te benaderen. Denk maar aan financiële gezondheid. Wie zijn marketingcampagnes ernstig neemt, wil graag gezonde prospecten aanleveren aan zijn verkopers. Bij solvabele ondernemingen zullen uw verkopers waardevollere contracten afsluiten. De financiële afdeling zal die klanten nauwelijks tot betaling moeten aansporen. Een win-win voor de ganse onderneming.

Bij de financiële beoordeling van een prospect houdt een goede marketing intelligenceprovider rekening met een visie op korte, middellange en lange termijn. Hij voorziet ook in verschillende quoteringen waarmee zowel de betalingscapaciteit als de betalingsmoraal worden uitgedrukt. Kunnen én willen betalen, het zijn twee verschillende zaken. Voor een perfecte marketingcampagne is het daarom van cruciaal belang dat een marketeer zelf kan bepalen met welke van deze parameters hij rekening wil houden.

Investeer in uw databank

Net zoals in de online krantenwereld heb je in de wereld van (smart) data gratis en betaalde verhalen. Wie tevreden is met het basisnieuws, kan zonder veel moeite de actualiteit volgen. Wie honger heeft naar meer, kiest voor meerwaarde en diepgang. Dat hij daarvoor moet betalen, stoort de meerwaardezoeker niet. Kwaliteit kost geld. Zo geldt dat ook voor data. Het is aan u om te bepalen of u tevreden bent met een basisdatabank of liever investeert in een state-of-the-artdatabank.

De voordelen van gratis of goedkope data wegen niet op tegen de voordelen van duurzame data. Kiest u voor een gratis of goedkope uitbouw van uw prospectietraject, dan loopt u het risico om verderop in het verkoopsproces extra kosten te maken die u had kunnen voorkomen. Door te investeren in een duurzame databank voorzien van inzichten, verdient u de hogere aankoopprijs terug in de vorm van een kwalitatievere aangroei van nieuwe  klanten. Zeg nu zelf: wie kan daar iets op tegen hebben?

Lees ook het ePaper:

Intelligente leadgeneratie in B2B