Artikel
Geschreven door Sven Persoone
Posted on 31/07/2017

Belgische bedrijven worstelen met data

254 keer gelezen

Hoe data-driven zijn de Belgische bedrijven? Op enkele sectoren na, lopen de meeste ondernemingen achter. ‘Onze bedrijven kampen met technische, organisatorische en psychologische drempels’, zeggen data-experts. Maar er is ook goed nieuws: ‘Het onderwerp leeft enorm. Wat we nu nodig hebben, zijn goede praktijkvoorbeelden.’

Deze blog maakt deel uit van Data Talks, een reeks artikelen gelinkt aan het e-book over data-driven marketing. Download het volledige e-book.

Het handboek voor data-driven marketing

C212BE_Handboek-Voor-Data-Driven-Marketing.PNG

Mentaliteitsverschuiving

Big data zijn voor veel Belgische bedrijven nog steeds iets heel complex’, zegt Dado Van Peteghem. ‘Ze monitoren vermeldingen op sociale media, werken een beetje met Google Analytics, houden wat financiële data bij, maar er is zelden een echte data-architectuur aanwezig. Er worden geen connecties gelegd tussen de verschillende datasets en dus ook geen belangrijke inzichten uitgehaald.’

In ons land worstelen de meeste bedrijven met de basis, bevestigen ook de andere experts: het ontbreekt hen niet alleen aan de technologie, maar ook een algemene datastrategie. België hinkt achterop, maar dat betekent niet dat we onze achterstand niet kunnen inhalen. Zo merken zowel Maarten Verschuere als Wannes Rosiers een recente shift in mentaliteit.

‘Tien jaar geleden was België een data-woestijn, maar vandaag zijn heel wat bedrijven actief bezig met de opzet van systemen en de uitbouw van datamining-teams’, aldus Verschuere. ‘Ik ben er nu drie jaar intensief mee bezig en ik merk echt dat het thema sterk leeft bij iedereen’, bevestigt Rosiers. ‘De meeste bedrijven staan nog aan het begin van hun traject, maar ze zijn volop aan het onderzoeken wat data voor hen kan betekenen.’

Opvallend: de ene sector staat al een pak verder dan de andere. Zo zagen data-experten de afgelopen jaren vooral vorderingen bij de banken, retail en telecom. ‘Naar mijn gevoel zijn het tot nu toe vooral de grote bedrijven die belangrijke stappen zetten en experimenteren met data’, zegt Steven Van Belleghem. ‘De kleine en middelgrote ondernemingen zijn er minder mee bezig.’

Drempels

Wat houdt onze bedrijven tegen om een data-driven te werken? Een combinatie van factoren. Technologie vormt een belangrijke drempel.

‘Heel wat bedrijven zijn intern technisch niet goed georganiseerd en werken nog met oude systemen, waardoor het complex is om met data aan de slag te gaan’, zegt Van Belleghem. ‘Een predictiemodel moet bijvoorbeeld geconnecteerd zijn met het bestaande CRM-systeem, zodat het leidt tot concrete acties en niet ergens in een rapportje verdwijnt’, legt Rosiers uit. ‘Maar dat wil zeggen dat we vaak een heel nieuw IT-landschap moeten combineren of integreren met bestaande systemen. Dat schrikt bedrijven af.’

Daaraan gelinkt is er ook een gebrek aan kennis en mensen met de juiste knowhow.

‘Veel managers zijn niet opgegroeid met de digitale wereld’, zegt Van Peteghem. ‘Waardoor het voor hen soms moeilijk te begrijpen valt.’ Daarbij vraagt datagedreven werken vaak om specifieke kennis. ‘Programmeren is niet langer gewoon programmeren’, vervolgt Rosiers. ‘Je hebt bijvoorbeeld niet enkel kennis van Java nodig, maar moet ook aan de slag kunnen met een data-infrastructuur als Hadoop of een processing-oplossing als Spark. En het vereist een andere mindset. Je moet continu denken: Hoe kan ik systemen connecteren en data kosten-efficiënt combineren?’

Van Belleghem ziet ten slotte ook vaak een psychologische barrière bij bedrijven. ‘Veel managers vrezen dat door data te integreren in hun beslissingsprocessen, ze hun eigen creativiteit of leiderschap ondermijnen, maar het tegendeel is waar. Data objectiveert en ondersteunt leiderschap. Je maakt betere keuzes.’

Eerste stap

Hoe kunnen Belgische ondernemingen die drie drempels overwinnen? ‘Beslissingsmakers en managers moeten inzien hoe hun bedrijven voordeel halen uit data. Daar begint het mee: bewustwording’, meent Van Belleghem. Praktijkvoorbeelden spelen daarbij een cruciale rol volgens hem. ‘Omdat tastbaar te maken hoe data-driven bedrijven een hogere omzet boeken of efficiënter werken.’

Ook Rosiers gelooft sterk in de kracht van concrete cases. ‘Ik denk dat veel mensen ondertussen wel beseffen wat er theoretisch mogelijk is met data, maar nog niet weten hoe ze het zelf kunnen toepassen in hun bedrijf. Wanneer lokale ondernemingen er de komende jaren in slagen een proof-of-concept uit te werken, eerste user cases uit te bouwen en aan de slag te gaan met data-infrastructuur, dan volgt de rest vanzelf. En dan kan het snel gaan.’


Over de geïnterviewde experts:

Steven Van Belleghem: Ondernemer, spreker en innovatiecoach. Schreef verschillende boeken over digitalisering en marketing, waaronder ‘De conversation manager’ en ‘When digital becomes human’.

Dado Van Peteghem: Founding partner bij marketing- en communicatiegroep Duval Union. Schreef samen met Jo Caudron het boek ‘Digital Transformation’.

Maarten Verschuere: Founder bij Clever en Data Solutions Lead bij Profacts. Maarten is gespecialiseerd in artificial intelligence- en data-oplossingen.

Wannes Rosiers: Lead Data Scientist & Data Related Business Leader bij Essent. Hij werkte voordien als Data Scientist bij InfoFarm.


De interviews met de experten werden uitgewerkt in verschillende blogposts onder de noemer #DataTalks. Al deze blogposts zijn vervolgens weer gebundeld in het e-paper:

#DataTalks data-driven marketing