Onze medewerkers zijn geen verkopers, maar eerder adviseurs of consultants die met u meedenken.
Terug naar overzicht
blog

Behandelt u uw klanten en prospecten op de juiste manier?

Handtekening gezet, contract gesloten en weer een nieuwe klant in uw databank. Super toch? De markt ligt open en een bedrijf dat wil groeien, sluit een pak contracten af per jaar. Heel wat bedrijven concentreren zich vandaag echter nog op die nieuwe klanten, want op het einde van het boekjaar leggen ze graag een jaarrekening neer met een omzetcijfer dat groei aantoont. Na enkele jaren is uw klantenbestand flink aangegroeid. Maar eens een bedrijf klant is, verslapt vaak de aandacht. Als er vragen zijn, dan kunnen uw klanten immers terecht bij de klantendienst.

Als zaakvoerder of DMU van een bedrijf wordt u afgerekend op groei en vooruitgang. U traint uw medewerkers zo goed mogelijk in contracten afsluiten. Jammer genoeg prospecteren nog veel bedrijven in het wilde weg en zit er geen duidelijke strategie achter. Door nauwkeurig uw doelgroep af te bakenen en de Belgische markt gericht te benaderen, gaat u nochtans efficiënter te werk en kunt u veel tijd en kosten besparen. Bepaal dus vooraf welke kenmerken uw ideale klanten gemeen hebben, in welke branche ze zich bevinden en ga dan met uw team aan de slag. Maar daar blijft het niet bij.

Prospecten behandelen

U heeft dan wel een verkoopstrategie bepaald en een sector op uw netvlies, maar u wilt natuurlijk ook dat uw nieuwe klanten hun facturen betalen. Veel bedrijven denken daar niet over na of vinden dat logisch, maar de realiteit is anders. Al heeft u wellicht niet de tijd om zelf elke prospect tegen het licht te houden als u minder betrouwbare bedrijven wilt uitsluiten.

Door gebruik te maken van scores, die meer vertellen over de kredietwaardigheid van een bedrijf, kunt u nochtans snel bepalen of een prospect interessant is of niet. Interessant in de zin van betrouwbaar (kan en zal de prospect zijn facturen betalen?) en de aanwezigheid van groeipotentieel. Een beslismodel is bijvoorbeeld een uitstekend hulpmiddel om snel en doeltreffend te werk te gaan bij de acceptatie van klanten of prospecten. Wilt u een gezonde klantenportefeuille opbouwen met klanten die op tijd hun facturen betalen, dan is dat zeker iets om rekening mee te houden.

Klanten behandelen

Na verloop van tijd groeit uw onderneming (hopelijk) uit tot een rendabel bedrijf met een goed gevuld klantenbestand. Steeds komen er nieuwe klanten bij. Maar wat doet u met uw bestaande klanten? Akkoord, toen ze bij u klant werden, heeft u naar hen geluisterd. U heeft hen geholpen met hun probleem door hen een geschikte oplossing voor te schotelen. Maar contacteert u hen ook op regelmatige basis nadat de deal gesloten is?

Misschien verkeert uw klant na verloop van tijd in een andere situatie en telt dit ook voor zijn behoeften. U kunt lopende contracten onder het stof bewaren, maar het is best klantvriendelijk om ze van tijd tot tijd te contacteren om te checken of uw klant nog steeds tevreden is. De markt evolueert en de concurrentie ligt altijd op de loer. Als bedrijf dient u daar op in te spelen door blijvend te vernieuwen. De feedback die u van uw bestaande klanten krijgt, is van onschatbare waarde.

U kunt onmiddellijk actie ondernemen als er onderhuids iets sluimert. Gebruik hun feedback dus zeker om nog beter tegemoet te komen aan de wensen van uw klanten en prospecten. Mooier nog, met hun input kunt u nieuwe producten of diensten ontwikkelen, zodat klanten enthousiast blijven over u en uw bedrijf. Tevreden klanten zijn immers de ideale promotors.

Database opschonen - lenteschoonmaak

Wat u ook best niet vergeet, is om regelmatig uw klantenbestand op te kuisen. Als u promoties of andere communicatie verstuurt, dan kreeg u ongetwijfeld al te maken met retours of onbezorgde mails. Besef dat klanten niet iedereen op de hoogte brengen van hun verhuis of gewijzigde contactgegevens. U stuurt dan zaken die niet aankomen. Niet efficiënt en het zorgt voor onnodige kosten. Laat staan dat klanten u verwittigen als ze hun zaak stopzetten of in faling gaan. Het heeft geen zin om nog tijd en middelen te besteden aan deze passieve klanten. Het is dus belangrijk om uw klantenbestand up-to-date te houden.

Beschouw het als een soort lenteschoonmaak, waarbij u jaarlijks uw databank opschoont. Nog beter is het om uw klantenbestand permanent up-to-date te houden door alle wijzigingen meteen te verwerken. Hierdoor loopt u zeker veel minder risico’s, vermijdt u onnodige kosten en creëert u echt waarde in uw databank.

Heeft u tijd voor een lenteschoonmaak? Of wilt u weten hoe u uw database permanent up-to-date houdt? Contacteer ons meteen om de mogelijkheden te bespreken.

Gelijkaardige publicaties