De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

Bedrijfsleven mist kansen door informatieverlamming

Europese bedrijven lopen onnodige risico’s en missen vitale kansen omdat ze lijden aan informatieverlamming. Dat stellen PwC en Iron Mountain in het rapport Beyond Good Intentions. Volgens Christian Toon, hoofd Information Risk bij Iron Mountain, is het cruciaal dat bedrijven greep krijgen op hun informatieprocessen. “Niet om de bedrijfsbelangen veilig te stellen, maar juist om de onderneming te laten bloeien.”

Informatie als levensader

Sinds 2012 publiceren PwC en Iron Mountain jaarlijks de Information Risk Maturity Index, een Europese index voor het informatiebeheer van bedrijven. Dit jaar scoren Europese bedrijven 56,1 punten, een kleine daling ten opzichte van vorig jaar. PwC constateert dat Europese kmo’s aan informatieverlamming lijden. In plaats van actief en innovatief om te gaan met informatie, zijn bedrijven passief en protectionistisch. Europese bedrijven missen het vermogen om informatiebeleid om te zetten in informatie-activiteit. En dat is zonde, vinden PwC en Iron Mountain, die informatie ‘de levensader van de dienstenmaatschappij’ noemen.

Bedrijfsinformatie kapitaliseren

Uit het onderzoek blijkt dat veel bedrijven het lastig hebben om greep te krijgen op hun informatieprocessen. Bedrijven buigen zich weliswaar over strategieën en plannen om datalekken en gegevensdiefstal te voorkomen. PwC en Iron Mountain constateren echter een enorme kloof tussen voornemens en uitvoering. Deze kloof vormt volgens de onderzoekers een grote bedreiging voor het bedrijfsresultaat en de veiligheid van informatie. Bovendien missen bedrijven hierdoor vitale kansen. Volgens Iron Mountain zou kapitaliseren het eerste doel moeten zijn met bedrijfsinformatie. Toch constateert de informatiespecialist dat het ontsluiten van de waarde van de informatie voor veel bedrijven een uitdaging is.

De waarde van informatie

Uit de Information Risk Maturity Index 2014 blijkt dat veel organisaties niet weten hoe zij informatie kunnen gebruiken ten voordele van de groei van hun onderneming. informatie die bijvoorbeeld waardevol is bij de verbetering van de klantenservice, het aanboren van nieuwe markten of de ontwikkeling van betere diensten of producten. “Veel bedrijven denken dat ze hun informatierisico’s en de informatiemeerwaarde begrijpen, maar komen erg traag in actie,” stelt Claire Reid, Risk Assurance partner bij PwC. Volgens Reid zouden bedrijven goed moeten beseffen dat informatie hun meest waardevolle bezit is.

Gelijkaardige publicaties