Artikel
Geschreven door Sven Persoone
Posted on 21/12/2017

Artificiële intelligentie exotisch? Dat was de smartphone 10 jaar geleden ook

264 keer gelezen

Data-driven bedrijven gebruiken inzichten uit data om efficiënter en klantgerichter te werken. Maar hoe zit dat in de toekomst? Predictive analytics zijn al een tijdje geen science fiction meer. De volgende stap? Machine learning en artificial intelligence. ‘Dit wordt de snelste digitale evolutie tot nu toe', zegt Steven Van Belleghem.

Deze blog maakt deel uit van een reeks artikelen gelinkt aan het e-book over data-driven marketing. Download het volledige e-book (112 blz):

Het handboek voor data-driven marketing

De interviews met de experten werden uitgewerkt in verschillende blogposts onder de noemer #DataTalks. Al deze blogposts zijn vervolgens weer gebundeld in het e-paper (48 blz):

#DataTalks data-driven marketing

Internet of Things

De data waar we vandaag over beschikken, is nog maar een fractie van de gegevens die we de komende jaren gaan ontsluiten. De databronnen nemen exponentieel toe. Vandaag produceren we gegevens met ons online klikgedrag of smartphonegebruik, maar binnenkort genereren ook onze slimme thermostaten, zelfrijdende wagens of andere intelligente sensoren gigantische hoeveelheden informatie. Data die het leven van de consument gemakkelijker maken (denk bijvoorbeeld aan Google Home), maar die bedrijven ook precies zullen vertellen hoe en wanneer we ons verplaatsen, wanneer we thuis zijn, wat we kopen en waar we van dromen. ‘Het walhalla voor marketeers’, aldus Dado Van Peteghem.

De exponentiële toename van data is slechts één kant van het verhaal. Gegevens worden ook steeds toegankelijker en computing power steeds meer betaalbaar. ‘Consumenten worden ook databewuster’, merkt Maarten Verschuere op. ‘Denk maar aan de groeiende populariteit van Fitbit-apparatuur.’ Samengevat: er zijn niet alleen steeds meer data, ze spelen ook een steeds grotere rol in onze economie en ons dagelijks leven.

Slimme chatbots

Op korte termijn kunnen bedrijven die nieuwe data inzetten voor zogenaamde predictive business analytics: het gedrag en acties van (potentiële) klanten voorspellen. ‘Voor de energie- en telecommarkt zijn churn prediction models bijvoorbeeld de eerstvolgende stap’, zegt Wannes Rosiers. ‘Dergelijke modellen voorspellen op basis van een waaier aan parameters welke klanten overwegen om naar een andere leverancier over te stappen. Het bedrijf kan vervolgens op tijd ingrijpen om de klant te behouden.’

Dergelijke modellen zijn al even geen science fiction meer. Maar hoe zit het op lange termijn? ‘Het wordt als mens onmogelijk om alle data te overzien’, aldus Steven Van Belleghem. ‘We evolueren naar een situatie waar computers in onze plaats data verwerken en problemen oplossen: machine learning en artificial intelligence.’ De andere data-experten treden hem bij. ‘Webshops met geïntegreerde chatbots, geautomatiseerde klantenservice: dat is de wereld waar we naartoe gaan’, zegt Rosiers.

Derde fase

Machine learning en artificial intelligence (AI) vormen volgens Van Belleghem de derde fase van de digitaliseringsgolf, na respectievelijk de opkomst van de klassieke webpagina’s en mobiel internet. ‘Dit wordt de fase met de grootste impact. En het zal heel snel gaan. De nodige infrastructuur is er al, want we zijn allemaal geconnecteerd via onze smartphones. Die vormen het ideale distributiekanaal voor AI-tools. Je zult het zien: binnen een jaar of vijf zijn ze ingeburgerd in ons dagelijks leven.’

Omdat het zo snel gaat, dreigen veel bedrijven achterop te geraken, waarschuwt Van Belleghem. ‘We staan aan de vooravond van de derde fase, terwijl veel ondernemers en managers mentaal nog in het aanvaardingsproces van de tweede fase – het mobiel internet – zitten.’ Hij roept op tot een open mind. Ondernemers doen er volgens hem goed aan om nu al na te denken wat AI kan betekenen voor hun bedrijf. Of zoals Katleen Mertens zegt: ‘Steek je kop niet in het zand in de hoop dat het wel voorbij zal gaan.’ De evolutie is niet tegen te houden, dus je kunt er maar beter mee instappen.

Smartphone

‘Ik verwijs in mijn lezingen vaak naar het jaar 2006’, besluit Van Belleghem. ‘De iPhone was nog niet gelanceerd. We konden ons toen nog niet voorstellen dat in 2017 haast iederéén een smartphone zou hebben, dat die telefoon een voorwaarde zou zijn voor ons dagelijks functioneren en dat we samen met de 1,7 miljard andere gebruikers continu Facebook zouden checken. Met artificiële intelligentie is het niet anders. Het lijkt vandaag allemaal misschien nog onwaarschijnlijk en ver van mijn bed, maar er is geen ontkomen aan. Binnen enkele jaren is het wellicht de normaalste zaak van de wereld.’

Over de geïnterviewde experts

Steven Van Belleghem: Ondernemer, spreker en innovatiecoach. Schreef verschillende boeken over digitalisering en marketing, waaronder ‘De conversation manager’ en ‘When digital becomes human’.

Wannes Rosiers: Lead Data Scientist & Data Related Business Leader bij Essent. Hij werkte voordien als Data Scientist bij InfoFarm.

Maarten Verschuere: Founder bij Clever en Data Solutions Lead bij Profacts. Maarten is gespecialiseerd in artificial intelligence- en data-oplossingen.

Dado Van Peteghem: Founding partner bij marketing-en communicatiegroep Duval Union. Schreef samen met Jo Caudron het boek ‘Digital Transformation’.

Katleen Mertens: Corporate Business Data Advisor bij Graydon, met een brede interesse in big data en lead optimalisatie.