De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

8% van bedrijven zijn nog altijd wanbetalers

De technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben het bedrijfsleven helemaal overhoopgehaald. Vooral de administratie zag haar leefwereld sterk veranderen. Pen en papier, opbergmappen en archiefkasten werden razendsnel ingeruild  voor pc’s, laptops, databases en smartphones. De stoffige omgeving van het kantoor werd omgebouwd tot cleane desks. De inbreng van big data, de onstuitbare doorstroming van informatie, heeft in dit opzicht ook de taak van de credit manager sterk verruimd.

Omdat de toegang tot miljoenen data voortaan breed openligt, is het aan de credit manager om de gegevens zorgvuldig te selecteren, te ordenen en vooral ook te duiden. Big data zijn zoveel als ongestructureerde gegevens die na filtering, verificatie en rangschikking nieuwe inzichten opleveren, stelt Marleen Miechielsen, senior manager training bij Graydon.

Vandaar de versterkte relatie van de credit manager tot de verkoopdienst. In de afgelopen jaren zijn nogal wat ondernemingen diep in het rood gegaan. Zij hebben in veel gevallen hun betaaltermijnen ver overschreden.  Vandaag gaat het allicht iets beter, maar diep weggestoken in de statistieken blijken nog veel bedrijven slechte betalers te zijn die hun facturen vaak maandenlang open laten staan.

Een recente studie van Graydon heeft aangegeven dat vandaag 64% van de facturen  binnen de afgesproken termijnen aangezuiverd worden. Dit betekent evenwel ook dat 36% van de facturen niet binnen de vooropgezette data betaald zijn. 8% van de ondernemingen zijn zelfs heuse wanbetalers die ook na drie maanden nog altijd niets van zich hebben laten horen.

Sommige sectoren vragen extra aandacht

Het is alvast aan de credit manager om die perfide data eruit te halen en de slechte betalers op te lijsten. Aan te duiden ook in welke sectoren extra aandacht moet besteed worden aan het betaalgedrag van de klanten.  Wie als bedrijf bv. geregeld levert aan groothandels in kledingaccesssoires moet zich realiseren dat hij vandaag nog altijd een groot risico loopt om lang op  zijn geld te zullen moeten wachten. 76% van de facturen van groothandelaars in kledingaccessoires blijken immers na de officiële vervaldatum nog altijd niet betaald.

Credit manager stuurt signalen

In dit opzicht zendt de credit manager naar de verkoopdienst van zijn bedrijf hoorbare signalen door  die knipperlichten moeten doen branden bij de bewuste klanten. Wie als verkoopdienst vertrouwde klanten te ver laat gaan, neemt het risico om het hele bedrijf mee te sleuren in een gevaarlijk avontuur. Klanten die hun betalingstermijnen keer op keer overschrijden, leggen een heuse hypotheek op hun leveranciers. Het is alvast aan de credit manager om tijdig in te grijpen en de vaak al té enthousiaste verkoopdienst af te remmen. Liever een interessante bestelling tijdig laten blokkeren dan opgescheept te geraken met facturen die hoe dan ook toch niet betaald worden.

Kmo’s moeten extra uitkijken

Vooral kmo’s moeten extra uitkijken. Omdat hun klantenportefeuille doorgaans beperkt is, wegen achterstallige betalingen zwaarder door op hun financiële balans dan op die van grote ondernemingen. Die kunnen de klappen makkelijker opvangen. Een klein bedrijf dat vier tot vijf vaste klanten heeft, raakt snel in de problemen wanneer één van hen een doortrapte wanbetaler blijkt te zijn. De financiële buffer van een kleine onderneming is nu eenmaal beperkt. KMO’s betonen veelal flink wat goodwill ten aanzien van hun trouwe klanten, maar voor zij het goed en wel beseffen worden ze meegesleurd in de afgrond. Actief credit management kan hen daarvoor behoeden.

Download de volledige studie over het betaalgedrag met alle cijfers en statistieken:

Studie betaalgedrag 1e semester 2014

Gelijkaardige publicaties