Marketing Intelligence: pouvez-vous encore vous en passer? (2/2) ; business intelligence
Terug naar overzicht
blog

7 tips om met big data te starten in uw kmo

Ook als kmo beschikt u over een massa gegevens. Deze big data is van onschatbare waarde om de markt en de klant beter te begrijpen. Zo kunt u niet alleen de verkoop en de dienstverlening verbeteren, maar ook de interne processen.

Wie big data zegt, denkt aan grote bedrijven. Het gaat immers om de analyse van uiterst grote hoeveelheden data om hieruit patronen, trends en verbanden af te leiden. Maar ook als kleine of middelgrote onderneming hebt u baat bij big data.

De analyse van uw eigen specifieke gegevens kan u een groot voordeel opleveren in uw strijd met concurrerende (grote) bedrijven.

Tip 1. Big data is geen zaak voor de IT-afdeling alleen

De beslissing om met big data te beginnen moet bij voorkeur genomen worden in overleg met de verantwoordelijken van Marketing, Financiën en IT. Indien mogelijk schakelt u ook een data-analist in, intern of als externe consultant.

Tip 2. Verzamel data doelgericht

De bewering dat een grote massa gegevens 'per toeval' de heilige graal van uw business tevoorschijn zullen toveren, is een sprookje. Bekijk welk probleem u met deze data wilt oplossen en stem de tools en bronnen af op dit probleem.

Tip 3. U hebt wellicht alle data die u nodig hebt

Verkoopbonnen verschaffen u inzicht in het aankoopgedrag van klanten. Hoe dikwijls bezoeken zij uw winkel? Hoe vaak kopen zij een bepaald product? Welk product of dienst verkiezen zij? Bij e-mail marketing is het percentage geopende mails van groot belang. Maar ook het aantal forwards, want dat is de ultieme waardering voor uw mail of product. Vergeet tot slot de data niet van social media: het zijn de likes op Facebook en de mentions of Twitter.

Tip 4. Uw big data sorteren: lastig, maar noodzakelijk

Welke data u nodig hebt, hangt af van wat u ermee wilt doen. Uw marketingcampagnes aanpassen? Uw verkoopprognoses opstellen? Uw product of dienstverlening verbeteren?

Data correct indelen en sorteren is dus van groot belang. Gelukkig zijn er vele tools die u daarbij kunnen helpen. Enkele voorbeelden:

  • Twitter heeft zijn analytics.
  • Facebook heeft Insights.
  • Voor het bezoek aan uw website kunt u beroep doen op Google Analytics dat tegenwoordig ook extra apps bevat voor gespecialiseerde analyses.
  • En er zijn vele gespecialiseerde data-analyseprojecten zoals Canopy Labs of IBM's Watson.

Tip 5. Leer uit uw big data

Leidt u uit gegevens over het koopgedrag bijvoorbeeld af dat een bepaald product erg gewild is bij de aanvang van de herfst, dan kunt u in die periode voor dat product een promo lanceren. Gegevens over het open-percentage bij uw e-mail marketing stellen u in staat om te experimenteren met headers van uw mail, content, toon en afbeeldingen. Data uit social media vertellen u welke content het vaakst gedeeld wordt, wat het beste moment is om een post te plaatsen.

Tip 6. Vermijd te technische tools

Verzamel geen data om de data zelf, want u zult erin verdrinken. Tenzij uw bedrijf over een geavanceerde IT-afdeling beschikt, houdt u zich best ver wag van grootschalige big data toepassingen. Hadoop is zo een tool om data te bewerken en te bewaren, maar té technisch voor de gemiddelde kmo.

Tip 7. Bewaar uw data in de cloud

Cloud diensten zoals Amazon's Elastic Compute Cloud (EC2) daarentegen zijn wel aan te raden. Het verwerken van big data vergt soms veel computerkracht. Bij Amazon EC2 huurt u zoveel cloud computerkracht als u nodig hebt, voor een korte tijd. Zo kunt u goedkoop experimenteren, om na afloop over te schakelen op open source analytics tools die u downloadt en intern draait.

Eerder verschenen artikels over big data:

Gelijkaardige publicaties