Artikel
Geschreven door Sven Persoone
Posted on 08/05/2017

7 goede redenen om uw database te actualiseren

246 keer gelezen

Elk jaar zijn er duizenden ondernemingen die failliet gaan, die hun activiteiten staken of van naam veranderen. Tienduizenden bedrijven die verhuizen. Het zorgt onvermijdelijk voor vervuiling van uw database. Een relatiebestand dat u niet permanent onderhoudt vertoont na één jaar een foutenmarge van minstens 10%. In de praktijk is het zelfs erger gesteld. Een kwart van de b2b-adressenbestanden waar bedrijven mee werken blijkt vervuild (zie onderzoek).

Met een verouderde database werken houdt gevaren in. Wij vonden zeven goede redenen om uw database te actualiseren. Want een correcte database is van onschatbare waarde en levert u alleen maar voordeel op.

  1. Een fout bij de aanspreking wekt irritatie op bij de ontvanger. Persoone of Persone, Graydon of Craydon, Uitbreidingstraat of Uitbreidingsstraat. Oké, het zijn misschien details en de boodschap zal de bestemmeling wel bereiken, maar u zult dit soort storende foutjes onmiddellijk opmerken. Het zorgt meteen voor een deuk in de reputatie van de afzender.
  2. Erger wordt het wanneer de volledige naam of het adres van de bestemmeling verkeerd is. De kans is dan groot dat uw zending niet aankomt en dat is geldverspilling. Zeker wanneer u dure brochures of catalogi verstuurt. U gooit uw geld helemaal weg wanneer uw zakenrelatie niet langer bestaat.
  3. Maar een foutieve adressering leidt ook tot tijdverlies. Stel u voor dat uw factuur of uw offerte uw klant niet bereikt. Dan verliest u - alweer - kostbare tijd.
  4. Ook dubbele records vormen een belangrijke bron van vervuiling in een database. Met een officiële en uniforme schrijfwijze vermijdt u alvast dubbels in uw bestand. Ook dat is weer erg belangrijk wanneer u bijvoorbeeld een mailing verstuurt.
  5. U hebt actuele gegevens nodig om analyses uit te voeren en een objectief profiel van uw klanten te bepalen. Als u gegevens mist, dan mist u ook een aantal verbanden en loopt het van bij het begin verkeerd. Beschikt u over foutieve, verouderde informatie, dan trekt u foutieve conclusies en neemt u verkeerde beslissingen.
  6. Met een up-to-date gegevensbestand bepaalt u een correct profiel voor uw klanten. Met dat profiel achterhaalt u hoeveel ondernemingen met hetzelfde profiel nog geen klant zijn bij u. Filtert u op solvabiliteit, dan krijgt u een waardevol prospectiebestand. Lees hierover ook het blogartikel: Eén regel die altijd geldt als u prospecteert.
  7. Actualiseren staat gelijk met verrijken. Met juiste telefoonnummers, contactpersonen, e-mailadressen, ... Omdat een volledig adressenbestand aan de basis ligt van een efficiënt marketingbeleid.

Met een correcte database vermijdt u irritatie, geldverspilling en tijdverlies. Bovendien hebt u correcte gegevens nodig om analyses uit te voeren en profielen te bepalen. Anders loopt u de kans dat u – op basis van verouderde informatie – foutieve conclusies trekt en de verkeerde beslissingen neemt.

Lees ook het e-paper:

Intelligente leadgeneratie in b2b

Wilt u ook een database waar u fier op kunt zijn en waar u op kunt vertrouwen?

Vraag dan uw gratis file audit aan