Artikel
Geschreven door Marleen Miechielsen
Posted on 15/10/2013

6 strategische vragen succesvolle ondernemers kunnen beantwoorden

677 keer gelezen

Hier onder volgen 6 strategische vragen die elke ondernemer die succesvol wil zijn zich zou moeten stellen.

1. Is het nastreven van kwalitatieve goederen en diensten een belangrijk aandachtspunt?

Fijn. Je zal zo minder klachten genereren. En minder klachten betekent een betere klant-leverancierrelatie. Een tevreden klant koopt meer én betaalt beter. Vergeet niet dat je als leverancier een voorbeeldfunctie hebt.

2. Vormt debiteurenbeheer de rode draad doorheen je bedrijfsproces?

Goed zo. Bewust zijn dat debiteurenbeheer de verantwoordelijkheid is van iedereen, zorgt voor betere betalingen. Er wordt zo intern en extern correcter gehandeld. De medewerkers van de financiële dienst zullen zich minder vaak voelen zoals diegenen die na de paardenprocessie met een emmer en schop de straat proper maken. Beter voorkomen dan genezen. Alert (re-)ageren is de boodschap.

3. Is er een open communicatie tussen het verkoop- en financieel departement?

Proficiat! Dit is een van de meest heikele punten binnen een bedrijf. Beide departementen hebben te weinig begrip voor elkaar omdat hun doelen - op het eerste gezicht - ver van elkaar afstaan. Verkopen is niet gemakkelijk en zeker niet in tijden van crisis. Dit geeft echter geen vrijgeleide om eender wat aan eender wie te verkopen. Wanneer iedereen zich bewust is van het feit dat verkoop de basis is van alles en dat er pas verkocht is als er betaald is, kunnen we allemaal bijdragen aan het belangrijkste doel van een onderneming: winst maken.

4. Worden financiële beslissingen (betalingstermijn, kortingen contant) doordacht en gefundeerd genomen?

Chapeau. Hierdoor zal je alle kansen grijpen die er zijn en geen omzet laten liggen. Een klant die minder goed scoort, zal toch bij jou kunnen kopen, maar enkel op contante basis. De prospect wiens financiële situatie excellent is, krijgt vanaf dag 1 een betalingstermijn. Korting contant wordt niet gegeven als de winstmarge te laag is. Als we door korting contant een extra winst kunnen genereren, accepteren we dit soms wel. De rendabiliteit van de verkoop staat centraal.

5. Volg je de financiële gezondheid van je klant permanent op?

Super. Je kent de knepen van het vak. Een gezonde klant kan spijtig genoeg snel in de problemen komen wanneer er iets misloopt met een van zijn klanten. Hou je ogen open en informeer je tijdig en continu. Gebruik daarvoor interne én externe bronnen.

6. Stel je duidelijk grenzen aan je klanten?

Applaus! Grenzen stellen op vlak van omzet door het geven van kredietlijnen zal ervoor zorgen dat je geen onoverkomelijke problemen bij klanten hebt. Grenzen stellen aan de maximum betalingstermijn én acties ondernemen wanneer die overschreden wordt, beperken de afschrijvingen.