Artikel
Geschreven door Filip Hendrickx
Posted on 09/10/2017

6 methodes om te handelen naar bedrijfsinformatie

169 keer gelezen

Bedrijfsinformatie verzamelen over partners, leveranciers en klanten waar u mee samenwerkt, is cruciaal als u uw bedrijf op een gezonde manier wilt leiden. Maar hoe zorgt u ervoor dat u niet verdwaalt in de berg gegevens?

Gebruikers die niet meteen in de diepte willen duiken of die er niet de tijd voor hebben, adviseer ik steeds om zich te focussen op de volgende 4 belangrijke indicatoren:

Kredietadvies en multiscore zijn risicovoorspellers en geven een globaal beeld op basis van alle beschikbare gegevens. Kredietadvies op korte termijn. Multiscore geeft een indicatie van de groeimogelijkheden op lange termijn.

Betaalgedrag en FiTo®-meter zijn dan weer hulpmiddelen die meer details geven over enkele specifieke rubrieken. Zo geeft de FiTo®-meter een duidelijk (visueel) beeld van de kwaliteit van een jaarrekening. De betaalscore ten slotte vertelt of een onderneming haar betaalafspraken nakomt.

Wat doet u met de juiste bedrijfsinformatie?

Maar eens u over de juiste informatie beschikt, wat doet u er dan mee? Daar loopt het bij veel bedrijven al eens mis omdat er tussen sales en finance verschillende belangen spelen. Op basis van wat u weet, is het nochtans belangrijk om er ook gepast naar te handelen.

Hieronder vindt u 6 suggesties:

  1. Maak op basis van de informatie waarover u beschikt goede betaalafspraken met uw klanten en prospecten. Het is daarbij noodzakelijk dat sales begrijpt waarom klanten niet allemaal dezelfde voorwaarden krijgen. Dit is in het belang van de onderneming.
  2. Investeer niet of doe geen zaken met bedrijven die de negatieve scores opstapelen. Tenzij onder contante voorwaarden, maar bedenk goed of het sop de kool wel waard is.
  3. Informeer bij uw klant of leverancier zodra u een eerste alarmsignaal opvangt. Misschien is er een logische verklaring voor, maar het kan ook een eerste teken aan de wand zijn en dient u de zakenrelatie kort op te volgen. Ook wanneer u merkt dat het betaalgedrag afglijdt, is het aangewezen om de klant eens aan de tand te voelen. 
    Lees ook: 10 signalen om een nakend faillissement te herkennen
  4. Verstuur aanmaningen volgens een aangepaste procedure. Klanten zijn niet allemaal hetzelfde. De ene betaalt steeds opnieuw te laat en kunt u meteen een herinnering sturen. Bij andere klanten kunt u misschien beter even wachten met uw aanmaning. Die kunt u eerder commercieel benaderen. Zeker wanneer zij een positief rapport kunnen voorleggen.
  5. Controleer regelmatig de status van een bedrijf op verschillende criteria. Misschien bent u een belangrijke leverancier voor uw klant en zal hij bij u correct zijn afspraken nakomen. Maar doet hij dat ook bij andere leveranciers?
  6. Eigenlijk is er maar één regel die altijd geldt als u prospecteert. Ga van bij de prospectie intensief op zoek naar klanten met goede scores. Ze kosten u minder energie, leveren u meer op en zijn makkelijker uit te bouwen. Zo bouwt u aan een gezond klantenbestand en bij uitbreiding een gezond bedrijf.