Artikel
Geschreven door Katleen Mertens
Posted on 14/02/2017

5 voordelen van big data voor de marketeer

527 keer gelezen

Of u nu deel uitmaakt van de marketingafdeling in een groot bedrijf of u verzorgt als zelfstandige uw eigen marketing, big data is een zegen voor marketeers. Iedereen kan op zijn niveau profiteren van de berg aan gegevens die vandaag beschikbaar is. Want big data is er niet enkel voor IT-ers. In deze blog leest u wat de 5 belangrijkste voordelen zijn voor de marketeer.

Voordeel 1. Minder irritatie bij potentiële klanten

Vroeger was marketing relatief eenvoudig. U plaatste advertenties in populaire magazines en kranten, u koos voor muuraffiches, verzond duizenden mailings per post of per e-mail of u voerde promotie in een lokaal winkelpunt.

Het grote nadeel? U kon niet precies mikken op de klanten die u het liefste aantrekt. U moest uw communicatie over een paar duizenden potentiële klanten verspreiden in de hoop een klein percentage te bereiken en een nog kleiner percentage aan te zetten tot actie. De klanten die niet kwamen, negeerden uw inspanningen of ergerden zich dood aan deze ongevraagde spam. Dat veel marketeers vandaag – ondanks de uitgebreide mogelijkheden – nog steeds in het wilde weg schieten, wekt vaak irritatie. Het zorgt voor overvolle mailboxen en salescalls op momenten dat het ongeïnteresseerde ontvangers niet uitkomt.

De roep om meer privacy kan een drukmiddel zijn voor gerichtere marketingacties. Hebt u er iets op tegen om aanbiedingen te ontvangen over bijvoorbeeld de nieuwste laptops als u daar ook naar op zoek bent? Door data goed aan te wenden, selecteert u de perfecte doelgroep. Deze gerichte marketingacties leveren u al zeker een competitief voordeel op ten opzichte van uw concurrenten.

Voordeel 2. U weet alles over uw klanten

Er woeden felle debatten over privacy, maar in het algemeen geven klanten zonder morren inzicht in hun koopgedrag en online zoekgedrag. Ze hebben immers ‘niets te verbergen’. En vooral, het levert deze klanten ook heel wat voordelen op. Ze worden bijvoorbeeld op de hoogte gehouden van de producten en diensten die hen interesseren. Ze genieten van een korting omdat ze zich inschrijven op een nieuwsbrief. Dat betekent dat er online heel wat informatie te rapen is over aankoopgedrag, surfgedrag, activiteiten op social media, tracking via mobiele toestellen, enzovoort.

U kunt via een intelligente track & trace-methode heel wat informatie verzamelen over uw klanten. Dat u via klantenkaarten te weten komt wat ze kopen, wist u al. Maar u kunt offline ook hun zoekgedrag in de winkel volgen.  U kunt nagaan welke promotiestanden het beste werken en zo veel meer. Heel wat online methodes worden trouwens meer en meer offline ingezet.

Voordeel 3. U haalt meer return uit content marketing

Marketing is een proces van geven en nemen. Vandaag staat advies geven en het belangeloos delen van expertise centraal. Via content marketing bijvoorbeeld. Als onderneming en zelfstandige kunt u advies geven binnen uw vakgebied. U kunt klanten en geïnteresseerden informatie geven waarmee ze hun business of leven zelf kunnen verrijken.

Vervolgens verwerkt u interessante en relevante verhalen in content. Met de juiste online tools trackt u wat potentiële klanten downloaden en weet u wie regelmatig naar een oplossing voor een bepaald probleem zoekt. Terwijl u als marketeer blijft geven, kan sales na een tijdje inspringen met een heel gerichte salescall. Of met een aanbod afgestemd op de interesse van die unieke persoon.

Voordeel 4. U weet welke marketingacties werken

Door uw campagnes voortdurend te testen en te analyseren, leert u alles over uw marketingacties. Hebben klassieke advertenties in media nog zin? Welk advertentiekanaal levert het meeste  op? Welke online actie of wedstrijd zorgt voor de meeste gegevens van nieuwe potentiële klanten? Intelligente marketingtools analyseren alle gegevens en houden u in realtime op de hoogte. 

Steeds meer marketeers concentreren hun inspanningen op inbound marketing. Hiermee zorgen ze voor een grote stroom aan bezoekers op de website door content te delen en er vervolgens klanten van te maken. Sterke, unieke en relevante content koppel je hiervoor best aan een marketing automation systeem. Daardoor kan de opvolging van content en geïnteresseerden al redelijk geautomatiseerd verlopen.

Voordeel 5. U kunt de toekomst voorspellen

Big data brengt niet alleen in kaart wat er gebeurt. Door analyse van klantengedrag in het verleden, gunnen de verzamelde gegevens u ook een blik op de toekomst. U zult met een grotere mate van zekerheid voorspellingen kunnen doen. U zult beter kunnen inschatten wat uw klanten in de toekomst zullen doen, wie zich nog aangesproken kan voelen door uw dienst en product. U zult beter weten welke producten een hit kunnen worden. Zowel in B2C als B2B.

Verbeter nu uw marketing met big data

Met deze 5 voordelen bent u er nog niet. Het komt er nu op aan om big data in uw organisatie uit te rollen op uw maat.

Enkele vragen die u zich hierbij kunt stellen?

  • Welke data zult u verzamelen?
  • Welke data zal het meeste opleveren?
  • Welke analysetools zet u in?
  • Hoe automatiseert u het proces zo sterk mogelijk?
  • Hoe zet u inzichten om in betere marketingacties?
  • Wie gaat me hierbij helpen?

Focus niet op alle mogelijkheden van big data. Filter uit wat voor uw bedrijf een meerwaarde zal opleveren. Verken dit stap voor stap.

Momenteel werken we aan een e-book over data driven marketing. Hiervoor spraken we met enkele ronkende namen en trendwatchers  in binnen- en buitenland. Over enkele maanden moet het klaar zijn. Wilt u er als de eerste bij zijn om het gratis te downloaden, schrijf dan zeker in op onze nieuwsbrief.