Artikel
Geschreven door Joris Scheelen
Posted on 29/03/2018

5 Tips voor effectief data management

161 keer gelezen

Data spelen een steeds belangrijkere rol in het succes van een organisatie. Data geven inzicht in klanten en in de markt. Om de grote hoeveelheid aan data de baas te kunnen, is een effectieve data management strategie noodzakelijk. We zetten enkele tips op een rij om zo een strategie vorm te geven.

Data verzamelen = kansen verzilveren

De verzameling van data leidt tot een win-winsituatie voor bedrijf en klant. Als organisatie geeft een datagedreven aanpak u meer inzicht in het profiel van uw klanten. Zo kunt u beter inspelen op hun behoeften. Bovendien neemt u beslissingen op basis van feiten, níét op buikgevoel. Zo vermijdt u zinloze strategieën en bespaart u nutteloze kosten. Terwijl uw klant relevantere boodschappen en oplossingen krijgt aangereikt.

Lees in dat kader ook:

Het handboek voor data-driven marketing

Belemmeringen voor effectief data management

In theorie klinkt het allemaal prima. In de praktijk lopen veel organisaties opportuniteiten en inkomsten mis omdat ze de gigantische datastromen niet de baas kunnen of zelfs niet eens van start gaan. Typische belemmeringen voor een doeltreffend databeheer:

  • Gegevens zitten muurvast in een bedrijfsafdeling waar collega’s geen of onvoldoende toegang toe hebben.
  • De hoeveelheid data is te groot om te beheren, inzichtelijk te maken en te vertalen in rake acties.
  • Organisaties zijn te stroef om hun processen aan te passen of bij te sturen.

Wilt u de return van uw data maximaliseren? Ontwikkel dan een slimme datastrategie die rekening houdt met deze vijf aandachtspunten:

1. Bepaal welke data nuttig zijn

Niet alle data zijn even waardevol of nuttig. Om data effectief te kunnen inzetten, moet u vooraf bepalen welk type data bruikbaar is voor de organisatie. Bepaal de strategische doelen van de organisatie en verzamel in functie daarvan de nodige data. Vraag u daarbij af wat de kosten zijn om ze te verzamelen en hoe groot hun toegevoegde waarde is.

Draag zorg voor de kwaliteit van uw data en schoon ze op zodat u enkel correcte data bewaart.

2. Maak de data management verantwoordelijkheden duidelijk

Zomaar een massa data verzamelen heeft weinig zin. Een grote hoeveelheid data kan bovendien IT-systemen in de problemen brengen. Zorg daarom voor een plan:

  • Waar worden de data opgeslagen?
  • Wie heeft er toegang tot de data en op welke manier?
  • Wie zal de data analyseren?
  • Hoe worden de inzichten geïmplementeerd?

Grote bedrijven stellen vaak een Chief Data Officer aan om die complexe taak in goede banen te leiden. Zonder dat de rest van het bedrijf eronder leidt.

3. Vermijd aparte silo’s, sla uw data centraal op

In veel organisaties zitten data verspreid opgeslagen in verschillende afdelingen en verschillende systemen. Zo ontstaan er aparte silo’s met data. Vaak communiceren deze silo’s niet met elkaar en is een effectief databeheer niet mogelijk. U en uw medewerkers moeten echter snel toegang hebben tot cruciale info om in realtime strategische beslissingen te nemen. 

Daarom is het belangrijk om te zorgen voor een gecentraliseerde dataopslag. Volg daarom de volgende stappen:

  • Stap één: identificeer de verschillende silo’s in uw organisatie 
  • Stap twee: analyseer de data en behoud enkel data die accuraat en nuttig zijn
  • Stap drie: breng deze data samen op een toegankelijke centrale locatie, zoals bijvoorbeeld een opslagruimte in de cloud.

4. Beveilig uw gegevens

Wanneer u uw data op één centrale plek bewaard, is het risico op veiligheidsinbreuken en datadiefstal een stuk groter. Wees hackers en fraudeurs te slim af door je bedrijfsdata goed te beveiligen. Cloudsystemen zijn niet per definitie veilig. Vertrouw uw bedrijfskritieke data alleen toe aan een betrouwbare provider die de hoogst mogelijke veiligheidsinspanningen levert. Breng in kaart waar mogelijke risico’s op dataverlies zitten en hou alle systemen kritisch tegen het licht.

Een databeschermingsplan helpt om in regel te zijn met de GDPR, de Europese verordening rond de bescherming van persoonsgegevens. De GDPR versterkt niet alleen de rechten van de klant, maar treedt ook streng op tegen bedrijven die inbreuken plegen. 

5. Analyseer data en gebruik de resultaten in uw voordeel

Data verzamelen heeft enkel nut wanneer u de data ook analyseert en gebruik maakt van de inzichten die de data u geven. Het gaat niet om zoveel mogelijk data verzamelen, maar vooral om wat u ermee doet. Met behulp van predictive analytics voorspelt u toekomstige handelingen en noden van uw klanten en stippelt u proactieve acties uit. Zoek uit welke analysemethodes voor u relevant zijn en zet de inzichten om in creatieve campagnes die resultaat opleveren.