Artikel
Geschreven door Joris Scheelen
Posted on 28/10/2016

5 financiële gewoonten van de gezonde starter

218 keer gelezen

Dag en nacht werkt u als startende ondernemer aan uw droom. U wilt topkwaliteit leveren, u wilt zich flexibel opstellen en een uitstekende service verlenen. Kortom, u wilt uw eerste klanten omver blazen. Veel starters maken echter de fout om het financiële luik naar de tweede plaats te verschuiven.

Veel starters zijn in de eerste plaats bezig met klanten zoeken en besteden te weinig tijd en energie aan hun financiële zaken. Nochtans verdient ook de financiële kant van hun verhaal evenveel aandacht.

Met deze 5 gewoonten zorgt u ook voor een financieel gezonde start.

Gewoonte 1. Licht uw eerste klanten door

Uiteraard bent u dolgelukkig met uw eerste klanten. Want na lang ploeteren, plannen maken, partners zoeken, uw spaargeld investeren en productontwikkeling slaagt u er eindelijk in om een echte klant te strikken. Elke starter kent dit heerlijke gevoel. Helaas ervaren ook veel starters de andere kant van die medaille: de eerste klanten die niet betalen. Zeker voor een startende ondernemer kan dit extra zwaar zijn om te verwerken.

Nochtans kunt u dit voorkomen door uw eerste klanten vooraf financieel door te lichten. Bekijk de jaarrekening, zoek online welke informatie u terugvindt of vraag een bedrijfsrapport op. Dit zal u iets kosten, maar dat luttele bedrag staat niet in verhouding tot een betaling die niet gebeurt.

Gewoonte 2. Bouw een sterke persoonlijke band op

Hoe beter de relatie met uw klanten, hoe beter u betaald wordt. Dat merken niet alleen startende bedrijven. Werk dus ook aan een persoonlijke band met uw klant. Vraag hen of ze tevreden zijn en hoe u hen beter van dienst kunt zijn. Maak er fans van, geen nummers.

Gewoonte 3. Maak duidelijke betaalafspraken

Een algemeen pijnpunt bij starters: ze durven in het begin niet duidelijk over geld spreken en onderhandelen. Ze voelen zich er oncomfortabel bij. Vervolgens zenden ze wel zonder enige afspraak of onderling akkoord plots hun factuur. Herkenbaar?

Het gevolg is vaak dat klanten de betaaltermijn niet respecteren, dat ze wijzigingen op de factuur vragen, of zelfs niet betalen. Dit kunt u voorkomen door in het begin goede en duidelijke betaalafspraken te maken.

Gewoonte 4. Merk wijzigingen in betaalgedrag op

Een ander vaak voorkomend probleem is dat klanten aanvankelijk stipt betalen, maar na verloop van tijd telkens iets later betalen. Dit betaalgedrag blijft vaak lang onopgemerkt omdat de meeste starters geen automatisch facturatiesysteem gebruiken.

Nochtans, late betalingen kunt u missen als kiespijn. Het is dan ook cruciaal om de wijzigingen in het betaalgedrag tijdig op te merken. Het kan erop wijzen dat uw klant in financieel slechte papieren zit of dat hij op een faillissement afstevent. En dat is nefast voor uw cashflow en voor de gezondheid van uw business in het algemeen.

Gewoonte 5. Wees kostenbewust

Als starter heeft u niet het grootste kantoor nodig, hoeft u niet de duurste wagen voor te rijden of is het niet nodig dat u de nieuwste iPhone op zak hebt. Klanten kunnen zich vragen stellen bij de rijke en luxueuze levensstijl van een starter, maar het is ook niet gezond voor uw business.

Probeer uw kosten dus zo laag mogelijk te houden en geef niet meer uit dan wat er effectief binnenkomt. Let op het woordje ‘effectief’, wat niet overeenkomt met wat u verwacht dat er binnen zal komen.