5 conseils simples pour éviter les paiements tardifs
Terug naar overzicht
blog

5 eenvoudige tips om laattijdige betalingen te voorkomen

De meeste bedrijven hebben vooral oog voor hun verkoopcijfers. Logisch, want geen verkoop betekent ook geen inkomsten. En zonder inkomsten heeft uw bedrijf eigenlijk geen reden van bestaan. Maar het traject dat na de verkoop volgt, is minstens even belangrijk.

U levert de goederen of de diensten, u verstuurt een correcte factuur en u wacht de betaling af. En dat laatste stukje wordt wel eens verwaarloosd of krijgt heel wat minder aandacht dan het verkooptraject. Zonder betaling zijn uw inspanningen nochtans allemaal voor niets geweest. In deze blog 5 tips die iedereen kan toepassen om laattijdige betalingen te vermijden.

1. Onderhoud een persoonlijk contact met uw klanten. 

Als u een relatie van wederzijds respect kunt ontwikkelen met uw klanten, dan zullen ze sneller geneigd zijn om uw facturen correct te betalen. Wie een goede relatie heeft met zijn klanten zal ook sneller merken of er een reden is om een factuur later of helemaal niet te betalen. Misschien is het omwille van het aantal klanten niet mogelijk om met iedereen een goede persoonlijke relatie te onderhouden. Zorg dan voor een goede segmentatie via customer scoring. De algemene regel zegt dat 20% van uw klanten voor 80% van uw omzet zorgen. Knoop dus zeker een persoonlijke relatie aan met dat topsegment.

2. Check vooraf de kredietwaardigheid van uw klant, maar zoek ook kansen. 

Gespecialiseerde bureaus beschikken over talrijke bronnen om de volledige kredietgeschiedenis van uw klanten na te gaan. Zij zullen de kleinste indicaties van financiële instabiliteit meteen opmerken. Dankzij die achtergrondinformatie kunt u flexibel omspringen met uw voorwaarden en uitstel van betaling geven aan de klanten die het ook waard zijn.

Houd er ook rekening mee dat de omstandigheden snel kunnen veranderen. Daarom raden wij u aan om uw klanten telkens te checken als ze een nieuwe bestelling plaatsen. Met een beslismodel is dat zo gebeurd. Of plaats hen in een systeem van permanente opvolging, dan wordt u onmiddellijk op de hoogte gebracht als het fout dreigt te lopen bij uw klant. Erg toepasselijk voor contracten die maandelijks gefactureerd worden. De technieken – predictive analytics – zijn ondertussen overigens zo geëvolueerd dat u nu ook een zicht kunt krijgen op de groeikansen van een zakenrelatie.

3. Wacht niet met uw factuur en wees duidelijk.

Het ligt voor de hand dat u correct en tijdig factureert. Nochtans zijn er bedrijven die een maand en soms langer wachten om hun factuur te versturen. Het geeft dan de indruk dat de factuur niet zo belangrijk is en de klant zou daaruit kunnen besluiten dat hij het ook niet zo nauw hoeft te nemen met de betaling.

Daarnaast helpt ook duidelijke communicatie om laattijdige betalingen te vermijden. Vermeld dus op uw factuur de specifieke vervaldatum. Ten laatste op die dag moet de betaling uitgevoerd worden.

Lees ook:

Factureren: deze regels mag u nooit vergeten

4. Vraag vooraf een deelbetaling of meteen het volledige bedrag.

Vroeger hielden bedrijven goederen achter tot de volledige som betaald was. Tegenwoordig is dit niet altijd meer mogelijk en het geeft ook niet meteen een goede indruk. Het lijkt alsof de klant niet welkom is of dat u hem niet vertrouwt. Gezien de moordende concurrentie is dat dus niet zo een goed idee.

En toch kan het, als u goederen of diensten levert waarbij u vooraf kosten moet maken. Dan kan het verstandig zijn om een aanbetaling te vragen voordat u aan de opdracht begint. Daar zal de klant al meer begrip voor hebben. Al verwijzen we hier ook even terug naar punt 2. Wat heeft u nog te vrezen als u de kredietwaardigheid controleerde en uw voorwaarden daarop heeft afgestemd?

5. Moedig elektronisch betalen aan.

Wanneer klanten met kredietkaart betalen, dan staat het geld nog de dag zelf op uw rekening. U spaart zo onmiddellijk interest op en u hoeft geen tijd of energie te verspillen aan de verwerking van overschrijvingen of cheques. En u hoeft geen betalingen in de gaten te houden. Om elektronisch betalen aan te moedigen kunt u klanten misschien zelfs belonen met een korting. Zorg er steeds voor dat uw bankrekeningnummer, uw naam en eventuele referentie vermeld staan op uw facturen.

Gelijkaardige publicaties