Artikel
Geschreven door Sven Persoone
Posted on 06/11/2018

5 basisregels om kredietrisico’s efficiënt te beheren

182 keer gelezen

Kredietrisico’s op een goede manier beheren is noodzakelijk voor elk bedrijf dat financieel slagvaardig wil blijven. Hier zijn een aantal basisregels waar u zich als ondernemer best aan kunt houden om een goede strategie uit te bouwen voor uw creditmanagement.

Eigenlijk is er één basisregel die altijd geldt en die we in onderstaand overzicht niet zullen opnemen: onderneem preventief actie, wacht niet tot het te laat is. Om kredietrisico’s efficiënt te beheren, zult u moeten leren hoe u hierop kunt anticiperen. Gelukkig zijn er moderne systemen die u hierbij kunnen helpen. Met deze systemen en met een klein beetje discipline kunt u snel enkele grote stappen vooruit zetten.

Hier alvast vijf basisregels die helpen om kredietrisico’s beter te beheren.

1. Richt u niet alleen op nieuwe klanten

Het zit in onze menselijke natuur. We gaan er al snel van uit dat langetermijnrelaties stabiel en solide zijn. Dat er een fundamenteel vertrouwen is, waardoor we geen oog meer hebben voor de risico’s bij bestaande relaties. In realiteit gaat het er anders aan toe. Ongeveer 80 procent van de afschrijvingen komt van zakenrelaties waarmee de band al minstens een jaar oud is.

Dus: Beschouw de inschatting van kredietrisico’s niet als een eenmalig proces. Evalueer regelmatig uw klanten en leveranciers. Kijk naar trends in het bedrijfsleven en houd de profielen waar dreigende problemen opduiken permanent in de gaten.

2. Vertrouw op technologische hulpmiddelen

Een manuele controle zou u als grondig kunnen beschouwen. Vandaag zijn er echter zoveel informatiebronnen beschikbaar, dat het zeer waarschijnlijk is dat u kritische gegevens zult missen of verkeerd zult interpreteren. Door gegevens te verzamelen uit meerdere informatiebronnen en ze met elkaar te combineren, krijgt u een totaal en compleet beeld van uw zakenrelatie. Het zal u helpen om beter gefundeerde beslissingen te nemen.

Dus: Werk met een betrouwbare informatieleverancier die u een volledige en up-to-date informatie en bijbehorende analysetools kan aanbieden voor een optimaal risicobeheer. Op termijn zal u dat geld en tijd besparen omdat u met weinig mensen toch veel effectiever en sneller kredietrisico’s kunt beheren.

3. Vertrouw op uw collega's

Sommige van uw beste bondgenoten zitten in sales, support of customer service. Uit een gesprek kan een verkoper bijvoorbeeld afleiden dat een klant aan het afbouwen is. Verkopers en accountmanagers zitten bij de klant aan tafel en kunnen met eigen ogen zien hoe het er in een bedrijf aan toe gaat.

Dus: Houd uw ogen en oren open. De kans wordt dan groter dat u onmisbare informatie krijgt die u nodig heeft om een kredietrisico tijdig en correct in te schatten.

4. Neem fraude serieus

Bedrijven staan ​​te popelen om nieuwe klanten binnen te halen en nieuwe relaties uit te bouwen. In dat proces zijn ze echter vaak net iets té enthousiast. Ze worden dan blind voor de signalen dat een veelbelovend order er misschien wel net iets té mooi uitziet.

Dus: Neem preventieve maatregelen voor al uw zakenrelaties. Wanneer u knipperlichten ziet branden, een onduidelijkheid in de historiek opmerkt of als u denkt dat het ‘te mooi is om waar te zijn’, loop dan niet te hard van stapel. Zorg dat u alle antwoorden heeft om op een correcte manier het kredietrisico te kunnen evalueren.

5. Risico’s beheren, niet uitsluiten

Het is uw taak om risico's te beheren, niet om ze compleet uit te sluiten. Wilt u alle kredietrisico’s uitsluiten, dan kunt u beter de deuren sluiten. Want hoe meer u doet om risico’s voor uw bedrijf te elimineren, hoe duurder en tijdrovender het proces zal worden. Op een gegeven moment zullen de kosten die u maakt om risico’s te vermijden de voordelen ervan overschrijden.

Dus: Zet de juiste tools, technologieën en processen op punt om risico’s op de meest kostenefficiënte manier te beheren. Zodra u dit bereikt, kunt u erop vertrouwen dat u het juiste evenwicht gevonden hebt tussen risico en beloning.