Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

3 argumenten om vandaag nog te starten met big data

Kmo’s hebben het nog steeds niet begrepen op big data en daar hebben ze de meest uiteenlopende redenen voor. Nochtans zijn deze redenen vaak gebaseerd op een verkeerd beeld van deze onmiskenbare trend. In deze blog geven wij u 3 argumenten om u wél in te laten met big data.

1. Big data leest u als smart data

Iedereen die onderneemt, verzamelt gegevens. Een kleine zelfstandige zal dat in zijn hoofd doen. Een ander zal in het facturatiesysteem bijhouden welke klanten goed of slecht betalen zijn. Of via een projecttool informatie over een bepaald project bundelen. Nog een andere slaat gegevens op in een CRM-pakket.

Kortom, hoe groter het bedrijf, hoe groter het systeem en hoe groter de berg aan gegevens (big data). De grootte van die berg informatie is echter geen criterium op zich. Het is belangrijk dat u uit de geanalyseerde data ook meerwaarde genereert. Nieuwe inzichten (smart data) die u kunt gebruiken om beslissingen te nemen en procedures bij te sturen.

2. Big data is niet zo complex, start eenvoudig

Met eenvoudige tools kunt u data verzamelen, bijhouden en aan elkaar koppelen. Zo kunt u met mailprogramma’s als MailChimp en CampaignMonitor niet enkel mailings uitsturen, maar ook opvolgen. Google Analytics brengt het bezoek op uw website in kaart. De lijst met programma’s die het u gemakkelijker maken, is eindeloos. Het komt er dan op aan om één centraal CRM-systeem te installeren waar alle tools aan gekoppeld kunnen worden. Start niet lukraak met nieuwe systemen. Start met de gedachte dat het straks eenvoudiger moet lopen dan vandaag. Dan komt u meteen tegemoet aan het volgende argument.

3. Met de juiste bedrijfsgegevens wint u tijd

Verschillende afdelingen geven vandaag data in, meestal onafhankelijk van elkaar. Willen ze iets van elkaar weten, dan gaan ze op speurtocht in het bedrijf. Tijdrovend.

Bovendien sluipen er vaak fouten en onvolledigheden in de manueel ingegeven bedrijfsgegevens, met onberekenbaar tijdverlies tot gevolg.

De verkoper geeft bijvoorbeeld niets in over hoe klantengesprekken lopen of waarover klanten meer informatie willen. Vervolgens wordt er een fout adres ingetikt, zodat de factuur niet bij de juiste persoon terechtkomt. Het zijn ogenschijnlijk kleine onnauwkeurigheden, vaak vanuit het idee: ‘ik heb de tijd niet om het helemaal goed te doen’. Vervolgens verliest de verkoper in kwestie wel veel tijd bij de voorbereiding van een volgend gesprek. Omdat hij de juiste informatie niet heeft.

Herkenbaar ongetwijfeld in veel kmo’s. Ook in de uwe? Ga dan vandaag nog aan de slag met deze eenvoudige vorm van big data.

Gelijkaardige publicaties