Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

10 meest gemaakte fouten in database management

Veel bedrijven zullen niet langer ontkennen dat data veel waarde bevatten en verzamelen vandaag al heel wat gegevens. Hoe de gegevens vervolgens geanalyseerd en ingezet worden ten voordele van het bedrijf is nog iets anders. Een hele resem problemen zorgt ervoor dat database management vandaag nog niet de gewenste resultaten oplevert.

Dit zijn de 10 meest voorkomende problemen die een goed database management belemmeren:

  1. Organisaties weten geen blijf met hun gegevens. Ze zitten verborgen in aparte Excel-tabellen of in eenvoudige tot ingewikkelde ERP-systemen.
     
  2. Veel bedrijven werken niet op basis van CRM-paketten. Ze maken gebruik van verschillende softwarepakketten die door de jaren heen zijn opgebouwd. Het zijn soms op zichzelf levende eilandjes zonder uniforme structuur. Heel wat bedrijven nemen zich echter voor om te investeren in een CRM-systeem. Dat wijzen alvast de verschillende brancheonderzoeken van Graydon uit.
     
  3. Gegevens worden niet, onvolledig of foutief ingegeven. Weinig vertegenwoordigers houden zich graag bezig met de invoer van gegevens in vaak complexe CRM-systemen.
     
  4. Ongestructureerde data blijven ongestructureerd. Er zijn geen linken tussen de verschillende data-elementen.
     
  5. De verschillende afdelingen kunnen hun gegevens en werkwijze niet koppelen en kunnen dus ook niet naar elkaar terugkoppelen.
     
  6. De medewerkers zijn niet in staat de gegevens te analyseren.
     
  7. Het ontbreekt aan één verantwoordelijke voor de hele database en het systeem waarop dit draait. Zoek uw oplossing in een chief data officer of databasebeheerder.
     
  8. De beschikbare data worden nooit geëvalueerd en niet voortdurend gecontroleerd op correctheid.
     
  9. Er is onvoldoende tijd en mankracht om de database uit te breiden, te actualiseren en op te kuisen. Wanneer bedrijven dit beseffen, werken ze er even aan om vervolgens weer los te laten. Inhaalmanoeuvres zijn nutteloos. Zoek beter naar en gestructureerde aanpak met voortdurende updates.
     
  10. Om de investering te drukken, krijg vaak jobstudenten de taak om de database te verbeteren. De vraag stelt zich echter of ze voldoende betrokken zijn om dit nauwkeurig te doen. Kunt u op die manier kwalitatieve gegevens nastreven?

Lees ook het e-book:

Kansen en opportuniteiten van databasemarketing

Gelijkaardige publicaties